مفهوم پرستاری در تئوری های کل نگر: یک مرور یکپارچه

پیام:
چکیده:
مقدمه
بررسی اولیه نظریه های کل نگر پرستاری نشان می دهد که علی رغم تعریف مشترک از کل نگری، تبیین مشترکی در مورد پرستاری با رویکرد کل نگر وجود ندارد.
هدف
تحلیل مفهوم پرستاری در تئوری های شناخته شده کل نگر (راجرز، واتسون، مارگارت نیومن).
روش
مطالعه حاضر یک تحلیل مفهومی به روش مرور تلفیقی است که طی مراحل شناسایی مشکل، ارزیابی و آنالیز داده ها شکل گرفت. متون مورد استفاده برای جمع آوری داده ها شامل 4 کتاب از 3 نظریه پرداز و 8 مقاله مرتبط با آنهاست، مقالات با استفاده از جستجو در پایگاه های اطلاعاتی SCOPUS، MEDLINE به دست آمد.
یافته ها
در طی آنالیز داده ها، پرستاری کل نگر، یک فرایند ارتباط دوجانبه انسان با انسان است که در آن پرستار با حضور قلبی، هدفمند و هوشیارانه، در فرایند مراقبت از مددجو، به عنوان یک کل واحد -که قابل احترام بوده و در تعامل با میدان محیطی غیر قابل کاهش خویش است- مشارکت می کند. لازمه این حضور، توانمندسازی فردی و قصدمندی پرستار و تلاش برای جلب اعتماد مددجوست و پیامد آن، ارتقای احساس کلی خوب بودن برای هردو طرف، حفظ، ارتقا و صیانت از کرامت و شان انسانی است.
نتیجه گیری
پرستاری کل نگر، یک فرایند دوجانبه مشارکتی روبه جلو است. اگرچه اساس تفکرات نظریه پردازان در مورد کل نگری مشترک است، هرکدام به جنبه های ویژه ای از کاربرد آن نگریسته اند و تحلیل مفهوم در تئوری ها یک تعریف نظری تلفیق شده حاوی ویژگی های پرستاری کل نگر و ضروریات لازم برای به کارگیری آن و نقش اختصاصی هریک از افراد مشارکت کننده در ارتباط مراقبتی فراهم می نماید که می تواند به روشن شدن و اندازه گیری مفهوم و در نتیجه به کارگیری آن در عرصه بالین کمک کند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
67
لینک کوتاه:
magiran.com/p1029056 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!