تاثیر درمان سطحی با لیزر CO2 بر استحکام باند اولیه کامپوزیت رزین به زیرکونیا

پیام:
چکیده:
مقدمه
ایجاد اتصال میکرومکانیکی مناسب بین سمان رزینی و سرامیک زیرکونیا با استفاده از روش های معمول آماده سازی سطح، امکان پذیر نمی باشد. کاربرد لیزر برای آماده سازی سطح سرامیک زیرکونیا پیشنهاد شده است. هدف از این پژوهش، ارزیابی تاثیر آماده سازی سطحی با لیزر CO2 بر استحکام باند اولیه سمان رزینی به سرامیک زیرکونیا بود.
مواد و روش ها
در این مطالعه تجربی آزمایشگاهی، 30 عدد دیسک زیرکونیا به قطر 6 میلی متر و ضخامت 2 میلی متر آماده و به صورت تصادفی به 2 گروه 15 تایی تقسیم شدند. در گروه آزمون دیسک زیرکونیا به وسیله لیزر CO2 با انرژی خروجی w 3 و دانسیته انرژی 39/265 J/cm2 مورد تابش قرار گرفت. با استفاده از مولدهای پلاستیکی دیسک های کامپوزیت رزین به قطر 3 میلی متر و ضخامت 2 میلی متر تهیه شد و به سطح دیسک های زیرکونیا با سمان رزینی 2.0 F Panavia (Japan Kuraray co Ltd، Osaka، ) سمان گردید. به وسیله ماشین تست مکانیکی با سرعت بارگذاری 5/0 میلی متر بر دقیقه استحکام باند برشی نمونه ها تعیین شد. نوع شکست به وسیله میکروسکوپ نوری با بزرگ نمایی 40x ارزیابی گردید. مورفولوژی سطحی دو نمونه از گروه آزمون به ترتیب قبل و بعد از آماده سازی با لیزر توسط میکروسکوپ الکترونی بررسی گردید. آنالیز داده ها توسط آزمون Paired-t انجام شد و سطح معنی داری کمتر از 05/0 در نظر گرفته شد.
یافته ها
میانگین استحکام باند برشی در دو گروه درمان سطحی با لیزر CO2 و گروه شاهد به ترتیب Mpa 02/3 ± 12/12 و Mpa 14/1 ± 97 /5 بود. درمان سطحی با لیزر CO2 به طور معنی داری استحکام باند برشی سمان به دیسک زیرکونیا را افزایش داد (001/0 = p value).
نتیجه گیری
با توجه به محدودیت های این مطالعه، درمان سطحی با لیزر CO2 موجب افزایش استحکام برشی باند سمان رزینی به سرامیک زیرکونیا می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
213
لینک کوتاه:
magiran.com/p1030963 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!