اثر بخشی آموزش مبتنی بر الگوی بزنف در ارتقاء رفتارهای پیشگیری کننده از بیماری سالک در بین بهورزان و خانوارهای تحت پوشش مراکز بهداشتی درمانی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
انجام مطالعه و برنامه مداخله آموزش برای تغییر رفتارها در جهت پیشگیری از بیماری سالک در مناطق آندمیک ضروری است. این مطالعه با هدف اثر بخشی آموزش مبتنی بر الگوی بزنف در ارتقاء رفتارهای پیشگیری کننده از بیماری سالک در بین بهورزان و خانوارهای تحت پوشش طراحی و اجرا شد.
مواد و روش ها
این مطالعه، مطالعه ای مداخله ای بوده که در سال 1388 انجام شد. بهورزان (20نفر) دو مرکز بهداشتی درمانی روستایی مناطق اندمیک بیماری سالک، پرسش نامه تکمیل کردند. هم چنین از بین خانوارهای تحت پوشش هر خانه بهداشت، 20 خانوار به طور تصادفی انتخاب شدند و پرسش نامه ویژه خانوارها را تکمیل نمودند. سپس 4 جلسه آموزشی برای بهورزان و 2 جلسه آموزشی برای افراد تاثیرگذار بر آن ها تشکیل شد. در طی فعالیت آموزشی بهورزان، برای برطرف کردن مشکلات آن ها و فراهم نمودن عوامل قادرکننده، جلسات هفتگی با نماینده های بهورزان برگزار شد پس از 3 ماه فعالیت آموزشی بهورزان، داده ها مجددا جمع آوری شده، مورد تجزیه و تحلیل آزمون های آماری کای اسکوئر، تی مستقل، تی زوجی، رگرسیون و من- ویتنی قرار گرفت.
نتایج
میانگین نمرات مربوط به آگاهی، نگرش و قصد رفتار، عوامل قادر کننده و رفتار بهورزان بعد از مداخله آموزشی در گروه مداخله به طور معنی داری افزایش یافت و افراد تاثیرگذار بعد از مداخله آموزشی در گروه تجربی، تغییرات معنی داری داشته اند. هم چنین میانگین نمرات مربوط به آگاهی، نگرش، قصد رفتار، عوامل قادر کننده و رفتار سرپرست خانوارهای تحت پوشش بهورزان بعداز مداخله آموزشی در گروه تجربی به طور معنی داری افزایش نشان داد.
نتیجه گیری
برنامه آموزشی بر اساس الگوی بزنف، منجر به تغییر رفتار آموزش بهورزان می شود که در نهایت، این رفتار آموزش بهورزان، موجب انجام اقدامات پیشگیرانه در خانواده های تحت پوشش آنان می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
226
لینک کوتاه:
magiran.com/p1034152 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!