بررسی فراوانی راه های انتقال ویروس HIV و میزان آگاهی افراد آلوده به ویروس HIV در شهرستان سیرجان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
بیماری نقص ایمنی اکتسابی (AIDS) که توسط ویروسHIV ایجاد می شود، با تضعیف سیستم ایمنی مبتلایان، آن ها را در معرض عفونت های فرصت طلب و غیر فرصت طلب و انواعی از بدخیمی ها قرار می دهد. راه های انتقال HIV عبارتند از: اعتیاد تزریقی، انتقال جنسی، انتقال شغلی، انتقال توسط خون و محصولات خونی و انتقال مادر به جنین یا نوزاد. این مطالعه به منظور بررسی فراوانی راه های انتقال ویروس در افراد آلوده به ویروس HIV در شهرستان سیرجان و میزان آگاهی مبتلایان طراحی شده است، تا مبنایی جهت برنامه ریزی ها و اقدامات مداخله ای در جهت پیش گیری موثر در برابر بروز موارد جدید در این شهرستان فراهم آورد.
مواد و روش ها
مطالعه ما از نوع بررسی مقطعی (Cross sectional) می باشد. به این صورت که در یک مقطع زمانی (6 ماه اول سال 1389)، کلیه افراد دارای عفونت HIV و بیماران مبتلا به AIDS شهرستان سیرجان (موارد موجود و موارد جدید) که در مرکز مشاوره بیماری های رفتاری این شهر دارای پرونده بودند، تحت پرسش گری قرار گرفتند.
نتایج
راه انتقال بیماری در هیچ یک از مبتلایان مشخص نبود و در مورد مبتلایان، چند راه احتمالی وجود داشت. شایع ترین راه احتمالی اعتیاد تزریقی (38 نفر معادل 4/88%) و پس از آن به ترتیب خالکوبی (34 نفر معادل 1/79%)، مراجعات دندان پزشکی، عمل جراحی و اندوسکوپی (28 نفر معادل 1/56%)، روابط جنسی پرخطر (27 نفر معادل 8/62%)، حجامت (4 نفر معادل 3/9%)، جراحت در آرایشگاه (4 نفر معادل 3/9%) و در نهایت دریافت خون (یک نفر معادل3/2%) بود.
نتیجه گیری
همه مبتلایان به ویروس HIV در شهرستان سیرجان چندین رفتار پرخطر را با هم داشتند، اما بیش ترین راه انتقال مانند بقیه نقاط کشور اعتیاد تزریقی بود. برنامه های آموزش اصلاح رفتار و پیش گیری از ویروس HIV باید با جدیت ادامه یافته و به خصوص به جمعیت هایی که رفتارهای پرخطر متعدد دارند باید توجه ویژه ای مبذول داشت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
245
لینک کوتاه:
magiran.com/p1034154 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!