ارزیابی دیدگاه پزشکان، پرستاران و بیماران بیمارستان های دولتی شهر رشت درباره رعایت مفاد منشور حقوق بیمار در سال 1389

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
منشور حقوق بیمار در ایران برای اولین بار در سال 1381 با هدف تبیین حقوق گیرندگان خدمات سلامت و رعایت موازین اخلاقی در عرصه درمان در 5 محور کلی تدوین گردید. هدف اصلی این مطالعه تعیین دیدگاه بیماران و پزشکان و پرستاران در خصوص ضرورت رعایت این جنبه از اخلاق پزشکی در بیمارستان های آموزشی- درمانی دولتی بوده است.
مواد و روش ها
مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی- مقطعی بوده و جمع آوری اطلاعات توسط پرسش نامه ای مشتمل بر دو بخش اطلاعات دموگرافیک و 25 سوال اختصاصی در مورد ضرورت حقوق بیمار بود که توسط 185 بیمار 22 پرستار و 14 پزشک پاسخ داده شد. معیار میزان ضرورت هر حق با استفاده از مقیاس لیکرت از صفر (کاملا مخالف) تا پنج (کاملا موافق) اندازه گیری شد. آنالیز اطلاعات با انجام آزمون های آماری Anova یک طرفه و از طریق نرم افزار SPSS16 انجام گرفت.
نتایج
نتایج نشان داد که کلیه گروه های مورد مطالعه نسبت به ضرورت رعایت قریب به اتفاق ابعاد حقوق بیماران اذعان داشته (P<0.05) و بیش ترین اختلاف نظر در گروه های مورد مطالعه در حقوق مرتبط به حق دسترسی بیمار به اطلاعات و حق انتخاب و تصمیم گیری وی بود (P< 0.05) و 25/68 درصد از پزشکان، 05/80 درصد پرستاران و 93 درصد بیماران با منشور حقوق بیمار موافق می باشند.
نتیجه گیری
در مجموع تمام گروه های مورد تحقیق با منشور حقوق بیمار موافق می باشند (P<0.05). با این حال به نظر می رسد بهتر است دیدگاه ارایه کنندگان خدمات بهداشتی به ویژه گروه پزشکی در خصوص ضرورت ارایه اطلاعات به بیماران و توجه به حق انتخاب و تصمیم گیری آن ها مورد تجدید نظر قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
291
لینک کوتاه:
magiran.com/p1034165 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!