مقایسه اثرات پروپوفول با سوفلوران در لوله گذاری بدون شل کننده عضلانی در کودکان

چکیده:
زمینه و هدف
در سالهای اخیر روش های القاء بیهوشی بدون شل کننده های عضلانی به دلیل عوارض ناشی از این داروها به خصوص در اعمال جراحی کوتاه مدت مورد توجه و مطالعه قرار گرفته است که متداولترین آنها استفاده از اپیوییدهای کوتاه اثر به همراه داروهای هیپنوتیک مانند پروپوفول می باشد. با معرفی سوفلوران به عنوان یک هوشبر استنشاقی در القاء و نگهداری بیهوشی، به نظر می رسد که می توان از آن در اعمال جراحی که امکان عدم استفاده از شل کننده های عضلانی است استفاده کرد. در این مطالعه سعی شده است وضعیت لوله گذاری تراشه در دو گروه سوفلوران با پروپوفول در هنگام عدم استفاده از شل کننده های عضلانی مقایسه شود.
روش مطالعه
مطالعه حاضر به صورت یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده دو سو کور طراحی و اجراء شد. جمعیت هدف شامل کودکان 2 الی 7 سال کاندیدای عمل جراحی گوش و حلق و بینی و چشم بوده که طی سالهای88 و 89 در بیمارستان رسول اکرم (ص) تحت بیهوشی و عمل جراحی قرار گرفته بودند. در گروه پروپوفول،1میلیگرم/کیلوگرم، رمیفنتانیل 2 میکروگرم/کیلوگرم درعرض 60 ثانیه وپروپوفول 2 میلیگرم / کیلوگرم / لیدوکایین 5تجویز شد. در گروه سوفلوران، لیدوکایین و رمیفنتانیل با همان دوز و سوفلوران تجویز شد. بعد از رسیدن بیماران 50 اقدام به انتوباسیون آنها شد. وضعیت همودینامیک بیماران قبل و بعد از - هر دو گروه به عمق بیهوشی 40 انتوباسیون، سهولت انجام ماسک ونتیلاسیون و لارنگوسکوپی ارزیابی و ثبت شد و بر اساس یافته های مذکور شرایط اینتوباسیون تراشه تحت عناوین عالی و خوب و ضعیف طبقه بندی شد.
یافته ها
76 % بیمارانی که پروپوفول و 84 % بیمارانی که سوفلوران دریافت کرده بودند وضعیت انتوباسیون در. (p=0/ تراشه آنها عالی ارزیابی شد که به لحاظ آماری اختلاف مشاهده شده بین دو گروه معنیدار نمی باشد (356بدست نیامد و در باقی بیماران وضعیت انتوباسیون (poor) هیچیک از دو گروه وضعیت انتوباسیون تراشه ضعیف تراشه خوب بدست آمد. توزیع فشار خون سیستولیک، دیاستولیک و ضربان قلب دو گروه طی مدت زمان پیگیری به لحاظ آماری اختلاف معنی داری با یکدیگر نداشتند.
نتیجه گیری
با توجه به یافته های این مطالعه و همچنین بر اساس یافته های قبلی، سوفلوران می تواند اثرات مشابه و بی خطری در مقایسه با پروپوفول در لوله گذاری بدون شل کننده عضلانی در کودکانی که کاندیدای اعمال جراحی گوش و حلق و بینی و چشم هستند، داشته باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 8
لینک کوتاه:
magiran.com/p1035401 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!