مقایسه بی دردی و عوارض انفوزیون مداوم اپیدورال بوپی واکائین با فنتانیل یا سوفنتانیل در بیماران جراحی ارتوپدی اندام تحتانی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
درد بعد از عمل یکی از شایعترین مشکلات بعد از عمل جراحی مخصوصا جراحی ارتوپدی است که در صورت عدم پیشگیری از شروع و یا درمان ناکافی آن بویژه در سنین بالا میتواند عوارض جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد. ایجاد بی -دردی با استفاده از روش انفوزیون مداوم اپیدورال در جراحی های اندام تحتانی با استفاده همزمان از داروهای بیحس کننده موضعی و مخدرها یکی از موثرترین و کم عارضهترین روش های ایجاد بیدردی نسبت به سایر روش های سیستمیک است.
8 بیمار کاندیدای جراحی ارتوپدی اندام مواد و
روش
مطالعه حاضر بصورت کار آزمایی بالینی دوسوکور طراحی و اجرا شد، 2تحتانی در دو گروه 41 نفری بصورت تصادفی تقسیم شده و بعد از کارگذاری کاتتر اپیدورال در قبل از عمل، در مرحله بعد از0 % + فنتانیل 5 / بوپیواکائین 125) F جراحی به همه بیماران پمپ بیدردی اپیدورال با انفوزیون مداوم با دو رژیم داروئی 0 میکروگرم بر میلیلیتر) با سرعت 5 میلیلیتر بر ساعت / 0 درصد + سوفنتانیل 5 / بوپیواکائین 125) S میکروگرم بر میلیلیتر) وو عوارض مانند بلوک حرکتی، تهوع و استفراغ، خارش، احتباس ادراری، افت فشار (VAS) وصل گردید. سپس نمره درد بر اساس24، و 48 بعد از عمل در دو گروه سنجش و ثبت گردید.، 16، 8، 3، خون، و تضعیف تنفسی در ساعات 1در حین فعالیت بیشتر از (VAS)
یافته ها
یافته های دموگرافیک در هر دو گروه مشابه یکدیگر میباشد. میانگین نمرات دردمیانگین نمره درد در حین فعالیت و استراحت کمتر از 3 بوده و اختلاف F و S زمان استراحت بوده ولی در مجموع در هر دو گروه به طور معنیدار افزایش S نسبت به گروه F معنی داری را در ساعات مختلف نشان نمیدهد. افت فشار خون در ساعت اول در گروه بود F بیش از گروه S داشته ولی در سایر ساعات اختلاف آنان معنیدار نمیباشد. بلوک حرکتی و تهوع و استفراغ هر چند در گروه ولی اختلاف در بین دو گروه معنیدار نبود. اختلاف سایر عوارض (خارش، خواب آلودگی، تضعیف تنفسی) در بین دو گروه معنیدار نمیباشد.
نتیجه گیری
یافته های این مطالعه نشان میدهد که هر دو رژیم فنتانیل و سوفنتانیل به همراه بوپیواکائین در بیدردی با انفوزیون مداوم اپیدورال به صورت مشابه باعث بیدردی قابل قبول شده و عوارض آنها به جز افت فشار خون ساعت اول بعد از عمل در بقیه موارد اختلاف معنی داری با هم نداشتند.
زبان:
فارسی
صفحات:
57 تا 63
لینک کوتاه:
magiran.com/p1035534 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!