مقایسه اثرات بی دردی افزودن کتامین به مورفین و ترامادول پس از جراحی های بزرگ شکمی تحت بیهوشی عمومی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
کنترل درد پس از جراحی یکی از مشکلات مهم بیماران است. مخدرها بعنوان مهم ترین عامل در درمان درد پس از جراحی به شمار می روند. با این حال تلاش های بسیاری شده است تا به نحوی از مقدار مصرف این ترکیبات کاهش داد. به نظر می رسد که کتامین می تواند در ترکیب با مخدرها علاوه بر کاهش درد پس از عمل جراحی، میزان مصرف کلی مخدرها را کاهش دهد. هدف از این مطالعه بررسی اثربخشی افزودن کتامین به مورفین و ترامادول در بیماران تحت عمل جراحی ناحیه شکم می باشد.
روش بررسی
هشتاد بیمار کاندید اعمال بزرگ جراحی شکمی تحت بیهوشی عمومی در این مطالعه قرار گرفتند. به منظور کنترل درد بعد از عمل، پمپ کنترل درد وریدی برای تمام بیماران گذاشته شد. بیماران بطور تصادفی در چهار گروه: 1) مورفین، 2) ترامادول، 3) کتامین با مورفین و 4) کتامین با ترامادول تقسیم شدند. نمره درد، میزان مخدر مصرفی، عوارض و رضایتمندی بیماران از نحوه درمان مورد سنجش قرار گرفت.
یافته ها
نتایج این مطالعه نشان داد که شدت درد در بیمارانی که از مورفین به همراه کتامین استفاده شده بود طی زمان های اولیه پس از عمل جراحی (ساعت اول و ششم) بطور معنی داری کمتر از سایر گروه های مطالعه بود. هم چنین افزودن کتامین به طور معنی داری میزان مصرف مورفین و ترامادول را کاهش داد.
نتیجه گیری
به نظر می رسد برای کنترل درد پس از اعمال بزرگ جراحی شکمی، افزودن کتامین به مورفین با کاهش نمره درد و در کاهش میزان مخدرها مصرفی همراه می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
59
لینک کوتاه:
magiran.com/p1035660 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!