مقایسه اثرات داروی پر ه گابالین با گاباپنتین خوراکی به عنوان پیش دارو در کنترل درد بعد از اعمال جراحی لاپاراسکوپیک

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

جراحی لاپاراسکوپیک با درد بعد از عمل جراحی همراه می باشد.درمان مناسب درد بعد از عمل با داروهایی که عوارض کم دارند جهت ریکاوری و شروع حرکت زودرس در بیمارانی که تحت عمل جراحی لاپاراسکوپیک قرار می گیرند خیلی مهم می باشد. در این مطالعه اثر بی دردی پره گابالین با گاپنتین در مقادیر مختلف در بیمارانی که تحت این جراحی قرار گرفتند را مقایسه کرده ایم.

روش بررسی

با روش تصادفی دو سوکور تعداد 90 بیمار انتخاب شده و به سه گروه تقسیم شدند: گروه A پره گابالین 300 میلی گرم، گروه B 600 میلی گرم گاباپنتین و گروه C 900 میلی گرم گاباپنتین حدود یک ساعت قبل از عمل جراحی لاپاراسکوپیک دریافت کردند.بیهوشی عمومی انجام شد. بعد از عمل شدت درد بیماران با روش مقیاس بینایی درد(VAS) درریکاوری، شش و24 ساعت بعد اندازه گیری شد. سطح معنی دار این مطالعه 05/0 در نظرگرفته شد.

یافته ها

300 میلی گرم پره گابالین اثر مشخصی در کاهش درد بعد از عمل در 24 ساعت بعد از عمل داشته است (ارزش پی کمتر از 001/0). همچنین میزان مصرف مسکن در گروهی که پره گابالین دریافت کرده بودند کمتر بود (ارزش پی کمتر از 001/0). میزان مسکن مصرفی و VAS درگروهی که 600 میلی گرم گاباپنتین دریافت کرده بودند بیشتر از دو گروه دیگر بود.

نتیجه گیری

یافته های ما نشان دادند تک مقدار خوراکی پره گابالین 300 میلی گرم اثر بیشتری در کاهش درد و میزان مسکن دریافتی طی 24 ساعت بعد از عمل جراحی لاپاراسکوپیک در مقایسه با دو گروه دیگر گاباپنتین داشته،در ضمن گاباپنتین 900 میلی گرم هم اثر مشخصی در کاهش درد ومسکن مصرفی دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
30 تا 37
لینک کوتاه:
magiran.com/p1035758 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!