بررسی تنوع ژنتیکی لاک پشت دریایی منقار عقابی (Eretmochelys imbricata) موجود در دو جزیره کیش و قشم با استفاده از تعیین توالی ناحیه D-loop ژنوم میتوکندری

پیام:
چکیده:
به منظور مطالعه تنوع ژنتیکی جمعیت لاک پشت منقار عقابی (Eretmochelys imbricata) در دو جزیره خلیج فارس با استفاده از تعیین توالی ناحیه D-loop ژنوم میتوکندری، 40عدد جنین مرده لاک پشت از دو جزیره قشم و کیش جمع آوری گردید. حدود bp890 از ناحیه D-loop ژنوم میتوکندری تکثیر و تعیین توالی شد. در این مطالعه 5 محل (مکان) پلی مورف و 6 هاپلوتیپ بدست آمد. تنوع هاپلوتیپی و نوکلئوتیدی برای جزیره قشم بترتیب 82/0 و 001/0 و برای جزیره کیش 56/0 و 002/0 محاسبه شد. تنوع هاپلوتیپی کل نیز 71/0 تعیین گردید. نتایج حاصله نشان دهنده میزان مهاجرت و تردد بسیار بالا بین دو جزیره است بطوریکه عملا جمعیت لاک-پشت های دو جزیره یک جمعیت واحد به حساب می آیند. از نقطه نظر جغرافیای تکاملی، مقایسه نتایج این تحقیق با اطلاعات مربوط به مطالعات قبلی نشان داد که جمعیت لاک پشت های خلیج فارس با گذشتن از اقیانوس آرام و دریای عمان وارد این منطقه گردیده و این جمعیت ها از نواحی غربی به این منطقه مهاجرت نمی نمایند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p1036678 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!