آلودگی به انگل های روده ای در عرضه کنندگان مواد غذایی در شهر گرگان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
عرضه کنندگان مواد غذایی در صورت عدم رعایت اصول بهداشتی می توانند نقش مهمی در انتقال انگل های روده ای داشته باشند. یکی از مهمترین راه ها برای کاهش آلودگی اقدام به انجام آزمایشات لازم و معاینه پزشکی افرادی است که در تهیه و توزیع مواد غذایی نقش دارند تا با شناسایی آنها امکان گسترش و سرایت آلودگی کاهش یابد. هدف از این مطالعه تعیین میزان شیوع انگل های روده ای در عرضه کنندگان مواد غذایی شهر گرگان طی سال 1389 می‎باشد.
روش بررسی
پژوهش حاضر به روش توصیفی مقطعی و بصورت انتخاب تصادفی روی 500 نفر از افراد شاغل در حرفه های مختلف عرضه کننده مواد غذایی صورت گرفت. پس از پر کردن برگه های پرسشنامه از هر فرد دو نمونه مدفوع گرفته شد و از دو روش شناورسازی در محلول آب نمک اشباع 30%، و روش مستقیم برای تشخیص آلودگی استفاده شد.
یافته ها
شیوع آلودگی انگل‎های روده‎ای در افراد آزمایش شده 6% بود. بیشترین میزان آلودگی، متعلق به ژیاردیا لامبلیا در 17 (4/3%) نفر و کمترین فراوانی مربوط به هیمنولپیس نانا در 3 (6/0) نفر بود. بیشترین آلودگی در گروه سنی 60-51 سال (8/11%) و افراد با سواد خواندن و نوشتن (4/7%) مشاهده شد. بیشترین میزان آلودگی مربوط به کارکنان قصابی (25%) و کمترین آن مربوط به افراد آبدارچی که فاقد آلودگی انگلی بودند گزارش گردید.
نتیجه گیری
مطالعه نشان داد که آلودگی انگل‎های روده‎ای به ویژه تک‎یاخته های بیماری‎زا از شیوع نسبتا بالایی برخوردار است، بنابراین توجه به وضعیت بهداشتی این افراد و نقشی که در انتشار آلودگی در جامعه دارند، دارای اهمیت می‎باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 34
لینک کوتاه:
magiran.com/p1040339 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!