اثر تزریق اسیدآسکوربیک در پوسته ی هسته ی آکومبنس بر دریافت غذا و وزن بدن موش های صحرایی نر

پیام:
چکیده:
مقدمه
چندین فاکتور مختلف از جمله دوپامین بر جذب غذا و اشتها اثر می گذارند. رهایش دوپامین از نورون های دوپامینرژیک با رهایش اسیدآسکوربیک همراه است. هسته ی آکومبنس نیز به وسیله ی ارتباطات آناتومیکی مستقیم و غیر مستقیم با هیپوتالاموس جانبی در کنترل رفتارهای تغذیه ای موثر است. بنابراین، هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر تزریق اسیدآسکوربیک در پوسته ی هسته ی آکومبنس بر دریافت غذا و وزن بدن موش های صحرایی نر بود.
مواد و روش ها
در پژوهش حاضر، 35 سر موش صحرایی نر از نژاد NMRI به 5 گروه هفت تایی تقسیم شدند: گروه های کنترل، شاهد (دریافت کننده ی حلال) و اسیدآسکوربیک. پس از بی هوشی حیوانات، کانول گذاری دو طرفه در پوسته ی هسته ی آکومبنس با ویژگی های میلی متر 7/1 = AP، میلی متر 8/0± = LA از برگما و میلی متر 6/5 DV= از سطح جمجمه انجام گرفت. بعد از یک هفته دوره ی بهبودی، اسیدآسکوربیک با سه دوز مختلف (10، 50 و 250 میکروگرم بر رت) در سه گروه به صورت روزانه با حجم یک میکرولیتر و به مدت چهار روز تزریق گردید. میزان غذای دریافتی هر 24 ساعت یک بار و تغییرات وزن پس از پایان دوره ی چهار روزه اندازه گیری شد.
یافته ها
تزریق دوزهای اسیدآسکوربیک (10، 50 و 250 میکروگرم بر رت) به درون هسته ی آکومبنس، موجب کاهش معنی دار (01/0>P) دریافت غذا گردید. اگرچه به طور نسبی کاهش وزن بدن مشاهده شد، ولی در هیچ یک از دوزها این کاهش معنی دار نبود.
نتیجه گیری
بر اساس یافته های پژوهش حاضر، به نظر می رسد اسیدآسکوربیک در پوسته ی هسته ی آکومبنس، به احتمال زیاد با اثر بر مراکز کنترل سیری و گرسنگی در هیپوتالاموس در کنترل وزن و دریافت غذا نقش ایفا می کند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
289
لینک کوتاه:
magiran.com/p1044217 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!