افزایش جمعیت سلول های بنیادی خونساز بند ناف CD34+ با استفاده از افزایش بیان ژن HOXB4 در طی کشت ازدیادی این سلول ها

چکیده:
سابقه و هدف
سلول های بنیادی خونساز بند ناف، یکی از ارزشمندترین منابع سلول های بنیادی خونساز به حساب می آیند، اما متاسفانه تعداد ناکافی این سلول ها، بهره گیری از آن ها را در موارد پیوند مغز استخوان بزرگسالان با مشکل مواجه می سازد. یکی از رویکردهای موجود برای غلبه بر این مشکل، ازدیاد این سلول ها در محیط آزمایشگاه است. مطالعه های فراوان در مدل های موشی، حاکی از اثرات قوی پروتئین HOXB4 در القای فعالیت خود تکثیری سلول های بنیادی خونساز موش است. در این مطالعه سعی شده است تا با افزایش بیان این پروتئین در سلول های بنیادی خونساز بند ناف، بر مشکل تعداد اندک سلول های بنیادی خونساز بند ناف غلبه شود.
مواد و روش ها
در یک مطالعه بنیادی کاربردی، سلول های بنیادی خونساز بند ناف به وسیله ویروس های لنتی حاوی ژن HOXB4، ترانس داکت شدند. سپس این سلول ها به مدت 8 روز در محیط آزمایشگاه کشت داده شدند، در طول دوران کشت این سلول ها، بیان ژن HOXB4 توسط RT-PCR مورد ارزیابی قرار گرفت و پس از آن با بهره گیری از آزمون فلوسیتومتری به بررسی مارکر سطحی CD34+ که یک شاخص سلول های بنیادی خونساز است پرداخته شد.
یافته ها
بررسی های فنوتیپی در سلول های بنیادی خونساز، نشان دهنده تاثیر فزونی بیان ژن HOXB4 در افزایش جمعیت سلول های بنیادی خونساز CD34+، طی ازدیاد این سلول ها در محیط آزمایشگاه بود.
نتیجه گیری
افزایش بیان ژن HOXB4 در سلول های بنیادی خونساز بند ناف، موجب افزایش قابل توجه تعداد سلول های CD34+ می شود و بنابراین می تواند در غلبه بر تعداد کم سلول های بنیادی خونساز بند ناف در رویکردهای درمانی بسیار موثر باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
239 تا 250
لینک کوتاه:
magiran.com/p1044618 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!