تعیین حساسیت دارویی در اشریشیا کلی دارای مقاومت دارویی چندگانه در بیماران سر پایی مبتلا به عفونت ادراری در تهران

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
اشرشیاکلی رایج ترین دلیل بروز عفونت ادرای می باشد داروهای مختلفی از جمله سفالوسپورین ها در درمان عفونت ادراری از ان مورد استفاده قرار میگرند.در سالهای اخیر مقاومت نسبت به سفالوسپورین ها به دلیل تولید بتالاکتاماز وسیع الطیف از نوع EBSL افزایش یافته است. هدف از این پژوهش تعیین میزان حساسیت انتی بیوتیکی در اشرشیا کلی با مقاومت دارویی چندگانه جدا شده از نمونه های ادرای در بیماران سر پایی تهران بوده است.
مواد و روش ها
1677 نمونه ادرار از اول مهر لغایت اخر اسفند 1389 از ازمایشگا های منتخب تهران جمع اوری شدند که از این بین 123 مورد، یعنی 63/13 اشرشیا کلی بودند. جهت تعیین مقاومت دارویی از روش انتشار دیسک و برای بررسی ESBL از روش DOUBLE DISK با استفاده از دیسک سفتریاکسون واموکسی کلاو، سفتازیدیم کلاولونات صورت پذیرفت. تعیین حساسیت انتی بیوتیکی توسط دیسک های اموکسی کلاو، تتراسیکلین، سفتریاکسون، سفالوتین، سفکسیم، نالیدیکسیک اسید، اموکسی سیلین، کوتریموکسازول، سیبروفلوکساسین،سفپیم، نیتروفورانتوئین، امیکاسین، ایمی پنم، جنتامایسین، سفتازیدیم، سفوکسیتین انجام گرید.
یافته ها
از بین 123 مورد، 59 مورد یعنی 52/45 % مقاومت دارویی چندگانه داشته و بیشترین حساسیت دارویی در ایمی پنم، نیتروفورانتوئین، امیکاسین دیده شد.
نتیجه گیری
نتایج حاصله در این تحقیق نشان می دهد که اگر چه نالیدیکسیک اسید و نیتروفورانتوئین رایج ترین انتی بیوتیک مورد استفاده در درمان عفونت های ادرای ناشی از انتروباکتریاسه هستند، اما در درمان مقاومت دارویی ناشی از ESBL بهترین دارو نیتروفورانتوئین است،چون در این بررسی مقاومت نالیدیکیسک افزایش داشته و امیکاسین و ایمی پنم به صورت تزریقی، ان هم تحت تاثیر شرایط خاص برای بیماران توصیه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
37 تا 44
لینک کوتاه:
magiran.com/p1044746 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!