انطباق، هنجاریابی و ویژگی های روان سنجی مجموعه آزمونهای استعداد چندبعدی (MAB)

نویسنده:
پیام:
چکیده:
زمینه
مجموعه آزمون های استعداد چند بعدی (MAB) یک آزمون هوشی گروهی بر اساس مقیاس هوشی وکسلر بزرگسالان- تجدید نظر شده (WAIS-R) است. این آزمون برای سنجش دامنه وسیعی از توانایی های ذهنی بزرگسالان و نوجوانان 16 سال و بزرگ تر طراحی شده است.
هدف
هدف پژوهش حاضر انطباق، هنجاریابی و همچنین بررسی ویژگی های روان سنجی نسخه فارسی MAB در جامعه دانشجویان دانشگاه پیام نور بود.
روش
ابتدا MAB به زبان فارسی ترجمه شد. سپس تغییرات فرهنگی لازم در برخی از سوالات خرده آزمون ها داده شد و برای استفاده آماده گردید. در نهایت بعد از مطالعه مقدماتی و حل اشکالات، آزمون ها برای دانشجویان گروه نمونه که شامل 315 نفر از دانشجویان علوم انسانی و پایه دانشگاه پیام نور مرکز تبریز بودند، اجرا شدند. در این پژوهش از میانگین و انحراف استاندارد نمرات خام خرده آزمون ها برای ایجاد نمرات میزان شده (با میانگین 50 و انحراف معیار 10) استفاده شد و جدول تبدیل نمره میزان شده تدوین شد.
یافته ها
نتایج حاصل از همسانی درونی و بازآزمایی نشان داد که MAB به طور قابل قبولی پایاست. تمامی خرده آزمون ها، همبستگی های متوسط و بالا با نمرات آزمون هوشی ماتریس های پیشرونده ریون داشتند که حاکی از روایی همزمان برای این خرده آزمون هاست. ضرایب همبستگی بین خرده آزمون های استعداد چند بعدی در دامنه ای از 18/0 تا 58/0 قرار داشت. همبستگی نمرات خرده آزمون های اطلاعات عمومی، واژگان و تکمیل تصاویر با سن مثبت و معنی دار، ولی همبستگی نمرات خرده آزمون های نماد ارقام، تجسم دیداری، تنظیم تصاویر و الحاق قطعات با سن منفی و معنی دار بود. خلاصه نتایج ضرایب رگرسیون نیز نشان داد که برای پیش بینی نمره کلی مقیاس کلامی خرده آزمون واژگان و برای پیش بینی نمره کلی مقیاس عملی خرده آزمون تجسم دیداری بیشترین سهم را دارند و خرده آزمون های دیگر در رتبه های بعدی قرار دارند.
بحث و نتیجه گیری
نتایج این مطالعه حاکی از آن است که نسخه فارسی MAB یک ابزار اندازه گیری پایا و روا می باشد که می توان آن را برای اهداف مشاوره تحصیلی و شغلی، و پژوهش های پایه ای مورد استفاده قرار داد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
35
لینک کوتاه:
magiran.com/p1045653 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!