بررسی ویژگی های روان سنجی پرسشنامه خلق و منش در کودکان پیش دبستانی

پیام:
چکیده:
زمینه

خلق و خو در دوران کودکی از عوامل مهم تعیین کننده مشکلات هیجانی آتی و ابتلا به مشکلات روانپزشکی آینده است، لذا بررسی و شناخت زودهنگام خلق و خوی دشوار و خلق و خوهایی که به نحوی باعث ایجاد مشکل در آینده خواهند شد، ضرورت می یابد. برای نیل به این مقصود، وجود وسیله مناسب ارزیابی هم ضرورت دارد.

هدف

از پژوهش حاضر، بررسی ویژگی های روانسنجی پرسشنامه خلق و خو و منش کلونینگر، نسخه کودکان(ps-TCI) در جمعیت کودکان پیش دبستانی ایرانی است.

روش

در این پژوهش 200 کودک از 5 مهدکودک واقع در شهرستان شهریار به شیوه نمونه گیری خوشه ایتصادفی انتخاب شدند و خلق و خو وشخصیت آن ها توسط پرسشنامه خلق و خو و منش کلونینگر، نسخه کودکان توسط 18 مربی از مربیان مهدکودک های مورد نظر ارزیابی شد. با فاصله دو هفته، پرسشنامه برای همان کودکان دوباره اجرا و اعتبار و روایی پرسشنامه محاسبه شد.

یافته ها

اعتبار از طریق بازآزمایی و آلفای کرونباخ محاسبه شد که به ترتیب ضرایب 89/0 و 82/0 به دست آمد. برای محاسبه روایی نیز از شاخص های روایی همگرا و روایی سازه (تحلیل عاملی) استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی با استفاده از روش های مولفه های اصلی چرخش واریماکس نشان داد که پرسشنامه از 7 عامل همکاری، اجتناب از آسیب، نوجویی، وابستگی به پاداش، پافشاری، خودنظارتی و خودبرتری تشکیل شده است. این عوامل بیش از 19/59 درصد از واریانس کل را تبیین می کنند. روایی همگرای این پرسشنامه با محاسبه ضریب همبستگی زیرمقیاس های این پرسشنامه با یکدیگر و با کل پرسشنامه تایید شد که این ضرایب بین 62/0 تا 71/0 متغیر و معنادار بودند (01/0p<).

بحث و نتیجه گیری

با در نظر گرفتن نتایج پژوهش، می توان بیان کرد که پرسشنامه خلق و خو و منش کلونینگر به طور کلی می تواند ابزاری معتبر و پایا در ارزیابی خلق و خو و منش در کودکان پیش دبستانی ایرانی باشد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
39
لینک کوتاه:
magiran.com/p1045692 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!