حذف رنگ رآکتیو سیاه 5(RB5) از محلولهای آبی با استفاده از فرآیند ازن زنی کاتالیزوری با خاکستر استخوان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
با توجه به اینکه رنگها یکی از مهمترین آلاینده های بسیاری از فاضلاب صنایع می باشند و در ایران قسمت اعظم رنگ رآکتیو سیاه5 به دلیل استفاده در صنایع نساجی به محیط دفع می گردد. این مطالعه با هدف کلی بررسی استفاده از فرآیند ازن زنی کاتالیزوری با خاکستر استخوان در حذف رنگ رآکتیو سیاه 5 (RB5) برروی فاضلاب سنتتیک انجام شد.
روش بررسی
در این مطالعه تجربی، خاکستر استخوان در شرایط آزمایشگاهی با استفاده از کوره الکتریکی و در دمای C ◦ 800 در 2 ساعت زمان ماند تهیه شد. خاکستر استخوان با استفاده از آسیاب برقی خرد شد و با الک استاندارد ASTM در محدوده مش 10 تا 16 دانه-بندی گردید. جهت تعیین مشخصات ساختاری خاکستر استخوان از تکنیکهای پراکنش پرتو ایکس (XRD) استفاده شد و برای تعیین سطح ویژه آن از ایزوترم (Brouner Emmet Teller) BET استفاده شد. غلظت رنگ در نمونه ها با استفاده از اسپکتروفتومتر در طول موج 600 نانومتر اندازه گیری شد. در این مطالعه از یک دستگاه ازن زن با دبی اکسیژن ورودی4 لیتر در دقیقه برای تولید مقدار 5 گرم ازن در ساعت استفاده شده است.
یافته ها
ساختار خاکستر استخوان تهیه شده در این مطالعه غالبا از اکسیدکلسیم تشکیل شده است. میزان سطح مخصوص آن/g 2 m 5/92 می باشد. نتایج آزمایشها نشان داد که میزان حذف رنگ رآکتیو سیاه 5 با افزایش غلظت اولیه رنگ و pH کاهش می یابد. حذف رآکتیو سیاه 5 در مدت زمان تماس 40 دقیقه تکمیل گردید.
نتیجه گیری
خاکستر استخوان به عنوان یک کاتالیست ارزان و مناسب می تواند در تصفیه آب و فاضلاب در فرآیند ازن زنی مورد استفاده قرار گیرد. با توجه به اینکه pH بهینه حذف رنگ رآکتیو سیاه در محدوده قلیایی قرار دارد و اغلب فاضلابهای صنایع نساجی دارای pH قلیایی هستند، به نظر می رسد که این فرآیند می تواند در حذف رنگ از فاضلاب این گونه صنایع مناسب باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
21
لینک کوتاه:
magiran.com/p1046030 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!