تاثیر موسیقی درمانی بر شدت درد بعد از عمل در بیماران تحت بی حسی اسپاینال

پیام:
چکیده:
اهداف
موسیقی به عنوان یک مداخله پرستاری غیر دارویی، ارزان و ساده می تواند به عنوان یک روش مکمل در کنار سایر روش ها در کاهش درد موثر باشد. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر موسیقی درمانی بر شدت درد بعد از عمل در بیماران تحت بی حسی اسپاینال بود.
روش ها
در این پژوهش نیمه تجربی که در سال 1390 در اتاق عمل بیمارستان بقیه الله (عج) و بیمارستان خانواده در شهر تهران انجام شد، 60 بیمار آقا با ((American Society of Anesthesiologist کلاس یک، بین 48 – 18 سال، که تحت اعمال جراحی ارولوژی و شکمی با بی حسی اسپاینال قرار داشتند مورد مطالعه قرارگرفتند. بیماران بطور تصادفی به دو گروه 30 نفره تقسیم شدند. بیماران گروه مورد از 6 دقیقه بعد از القاء بی حسی اسپاینال تا پایان عمل به شکل ممتد بوسیله هدفون به موسیقی هوان سپاستین باخ گوش دادند. در گروه شاهد هم هیچ گونه مداخله ای صورت نگرفت. حدود سه ساعت پس از پایان عمل و قبل از دریافت هر گونه داروی مخدر، شدت درد بعد از عمل با استفاده از مقیاس دیداری درد (Visual Analog Scale) اندازه گیری و ثبت شد. همچنین میزان مصرف داروهای مخدر در 24 ساعت پس از عمل ثبت گردید.
یافته ها
مقایسه شدت درد بعد از عمل در دو گروه با استفاده از آزمون من ویتنی انجام گرفت. نتایج نشان داد که گروه موسیقی نسبت به گروه شاهد کاهش معنی داری را نشان می دهد. (005/0 p=) میزان مصرف پتدین بعد از عمل در دو گروه دارای تفاوت معنی داری بود (041/0 p=).
نتیجه گیری
استماع موسیقی در حین اعمال جراحی با بی حسی اسپاینال باعث کاهش درد بعد از عمل می شود. لذا پژوهشگر پیشنهاد می کند از موسیقی به عنوان یک روش مکمل در کاهش درد بعد از عمل بیماران استفاده شود.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
139 تا 144
لینک کوتاه:
magiran.com/p1058250 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!