بررسی ارزش تشخیصی سونوگرافی ترانس واژینال در تشخیص آسیب های بافت آندومتر در بیماران مبتلا به خونریزی غیر طبیعی رحم

پیام:
چکیده:
مقدمه
حفره آندومتر به طور مکرر به دلیل خونریزی غیر طبیعی رحم، درد لگن، نازایی، عوارض بارداری و مشکوک شدن به سرطان آندومتر مورد بررسی قرار می گیرد. خونریزی غیر طبیعی رحم به تنهایی دلیل یک سوم مراجعات به متخصصین زنان و مامایی را به خود اختصاص داده است. سونوگرافی ترانس واژینال یکی از روش های تشخیصی در بررسی آندومتر می باشد. مطالعه حاضر با هدف مقایسه یافته های سونوگرافی ترانس واژینال با هیستوپاتولوژی آندومتر به عنوان استاندارد طلایی در بیماران مبتلا به خونریزی غیر طبیعی رحم انجام شد.
روش کار
این مطالعه توصیفی- تحلیلی و گذشته نگر طی سال های 1385 و 1386 بر روی 225 بیمار مبتلا به خونریزی غیرطبیعی رحم که به بیمارستان های شهید صدوقی، گودرز و مجیبیان یزد مراجعه کرده و دارای گزارش سونوگرافی ترانس واژینال و تشخیص هیستوپاتولوژیک آندومتر بودند، انجام شد. نتایج سونوگرافی ترانس واژینال و هیستوپاتولوژی به صورت جداگانه در پرسشنامه ثبت، سپس میزان حساسیت، ویژگی، ارزش اخباری مثبت و منفی سونوگرافی ترانس واژینال در تشخیص آندومتر غیر طبیعی، پولیپ آندومتر، لیومیوم زیر آندومتر، هیپرپلازی آندومتر، بقایای بارداری و سرطان آندومتر با استفاده از درصد یا میزان صحت نتایج مثبت و منفی محاسبه شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 11) انجام شد.
یافته ها
در مطالعه حاضر حساسیت، ویژگی، ارزش اخباری مثبت و منفی سونوگرافی ترانس واژینال در تشخیص آندومتر غیر طبیعی به ترتیب 100%، 6/29%، 8/81% و 100%، در تشخیص پولیپ آندومتر به ترتیب 5/44%، 100%، 100% و 4/90%، در تشخیص لیومیوم زیر آندومتر به ترتیب 100%، 5/87%، 6/58% و 100%، در تشخیص هیپرپلازی آندومتر به ترتیب 89%، 100%، 100% و 6/96%، در تشخیص بقایای محصولات بارداری به ترتیب 100%، 7/86%، 51% و 100% و در تشخیص سرطان آندومتر به ترتیب 3/33%، 5/99%، 50% و 1/99% به دست آمد.
نتیجه گیری
سونوگرافی ترانس واژینال دارای حساسیت کافی در تشخیص آندومتر غیرطبیعی، میوم ساب آندومتریال و بقایای محصولات بارداری بود، همچنین ویژگی کافی در رد پولیپ آندومتر، هیپرپلازی آندومتر و سرطان آندومتر را داشت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
7
لینک کوتاه:
magiran.com/p1059377 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!