رابطه پوسیدگی دندانی با برخی عوامل اقتصادی اجتماعی بالغین 44-35 ساله استان سیستان و بلوچستان

پیام:
چکیده:
مقدمه

به منظور ارتقاء سلامت دهان و دندان، لازم است تا عوامل مرتبط با آن را ارزیابی نمائیم. لذا این مطالعه با هدف ارزیابی وضعیت پوسیدگی دندانی و برخی عوامل مرتبط با آن در زنان و مردان 44-35 ساله در بعضی از شهرهای استان سیستان و بلوچستان در سال 89-1388 انجام پذیرفت.

روش بررسی

در این مطالعه توصیفی از نوع مقطعی، 550 فرد 44-35 ساله با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ایاز 5 شهر استان انتخاب شدند. شرکت کنندگان تحت معاینه کلینیکی قرار گرفته و در مورد هر یک از آنها شاخص DMFT تعیین شد و اطلاعات جمعیت شناسی و رفتارهای بهداشتی آنها نیز در پرسشنامه ای حاوی 11 سوال به ثبت رسید. داده های به دست آمده توسط نرم افزار آماری SPSS نسخه 17 و آزمون های آماری توصیفی تجزیه و تحلیل گردیدند.

نتایج

میانگین DMFT جامعه مورد مطالعه 186/ 7 ±050/10 به دست آمد. همچنین در زنان با میانگین 5/7±43/11=DMFT نسبت به مردان با میانگین 6/6±68/8 =DMFT، تفاوت معنی داری مشاهده شد (001/0>p). ارتباط معنی داری نیز بین میزان DMFT و قومیت به دست آمد (05/0p<). بین DMFT با سطح تحصیلات، درآمد ماهیانه، تعداد دفعات و زمان مسواک زدن ارتباط معنی داری یافت نشد.

نتیجه گیری

نتایج این مطالعه می تواند توسط مدیران سلامت جامعه جهت برنامه ریزی و ارزیابی آن در آینده به کار گرفته شود. همچنین با تاکید بر بهبود وضعیت افراد در معرض خطر می توان با طراحی مداخلات مناسب در کوتاه مدت و دراز مدت به نتایج مفیدی دست یافت.

زبان:
فارسی
در صفحه:
454
لینک کوتاه:
magiran.com/p1061939 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!