بررسی اثر سینرژیستی نانو ذرات اکسید مس و اکسید روی تجاری علیه باکتری های گرم مثبت و گرم منفی با استفاده از شاخص غلظت مهاری نسبی (FIC)

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
با توجه به مقاومت باکتری ها نسبت به انواع آنتی بیوتیک ها و عوامل ضدمیکروبی مرسوم، تحقیقات بسیاری برای یافتن انواع جدید عوامل ضدمیکروبی موثر انجام شده است. هدف مطالعه ی حاضر تعیین فعالیت ضدباکتری نانو ذرات اکسید روی و اکسید مس در حالت منفرد و ترکیبی علیه باکتری های گرم مثبت و گرم منفی بود.
روش بررسی
در این مطالعه ی تجربی باکتری های اشریشیاکلی (ATCC25922)، استافیلوکوکوس اورئوس (ATCC25923)، پسودوموناس آئروژینوزوا (ATCC27853) و استافیلوکوکوس اپیدرمیدیس (PTCC1114) به عنوان میکروارگانیسم های مورد آزمایش استفاده شدند. نانوذرات اکسیدمس و اکسیدروی به صورت تجاری تهیه گردیدند. فعالیت ضدباکتریایی نانوذرات با استفاده از حداقل غلظت مهار کنندگی رشد (MIC) و مطالعات زمان مرگ بررسی گردید. مطالعات زمان مرگ با استفاده از غلظت مهاری رشد نانوذرات در هر دو حالت منفرد و ترکیبی برای همه ی باکتری ها انجام شد. شاخص غلظت مهاری نسبی (FIC) برای تعیین یا توضیح بر همکنش نانوذرات در حالت ترکیبی استفاده گردید. آزمون آنالیز واریانس جهت مقایسه ی فعالیت ضد باکتریایی نانوذرات در حالت منفرد و ترکیبی استفاده و سطح معنی داری 05/0 انتخاب گردید.
یافته ها
میزان MICاشریشیاکلی و استافیلوکوکوس اپیدرمیدیس برای حالت ترکیبی نانوذرات از حالت منفرد کمتر ولی برای پسودوموناس آئروژینوزوا و استافیلوکوکوس اورئوس بر عکس بود. مقدار شاخص FIC برای اشریشیاکلی، استافیلوکوکوس اورئوس، پسودوموناس آئروژینوزوا و استافیلوکوکوس اپیدرمیدیس به ترتیب 75/0، 9، 6 و 625/0 به دست آمد.
نتیجه گیری
نانوذرت تجاری Cuo و ZnO مورد استفاده در این مطالعه علیه همه ی سویه های مورد بررسی دارای فعالیت ضد میکروبی بالایی بوده، ترکیب آن ها برای بعضی سویه ها باعث افزایش اثر باکتری کشی می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 41
لینک کوتاه:
magiran.com/p1062088 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!