بررسی اثر ضد میکروبی عصاره ی الکلی و آبی برگ و گل لاواند حقیقی (L.angustifolia) بر روی باکتری های استافیلوکوکوس اورئوس و استرپتوکوکوس پیوژنز و بررسی ترکیبات موجود در اسانس آن

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
باکتری های استافیلوکوکوس اورئوس و استرپتوکوکوس پیوژنز از جمله عوامل عفونت زای بخش فوقانی دستگاه تنفسی هستند. استرپتوکوکوس پیوژنز معمولا به صورت عفونت ثانویه و مخلوط به همراه عفونت با استافیلوکوک ها ظاهر می گردد، از این رو اثر ضدمیکروبی لاواند بر دو باکتری استافیلوکوکوس اورئوس و استرپتوکوکوس پیوژنز با هم مورد بررسی قرار گرفت.
روش بررسی
در این پژوهش ترکیبات موجود در اسانس برگ ها و گل های گیاه L.angustifolia (لاواند حقیقی) با دستگاه کروماتوگرافی گازی با طیف سنج جرمی (GC/Ms) مورد آنالیز قرار گرفت و سپس اثرات ضد میکروبی عصاره الکلی و آبی برگ و گل بر روی باکتری های استافیلوکوکوس اورئوس و استرپتوکوکوس پیوژنز بررسی شد. خاصیت ضدباکتری عصاره ها ابتدا به روش رقت لوله ای در محیط مایع مورد بررسی قرار گرفت و حداقل غلظت مهارکننده (MIC) و حداقل غلظت کشنده (MBC) با استفاده از درصد غلظت های مختلف عصاره ها تعیین شد. سپس دیسک دیفیوژن با غلظت های مهارکننده انجام گرفت.
یافته ها
طبق یافته های این مقاله اسانس گل و برگ گیاه لاواند حقیقی از نظر نوع ترکیبات یکسانند ولی از لحاظ درصد ترکیبات تفاوت هایی با هم دارند. مهم ترین ترکیبات موجود در اسانس گل و برگ لاواند به ترتیب عبارت از لینالول (8/36-2/35) و سینئول (1/17-1/20) و برنئول (8/7-2/7) بود. MIC عصاره ی الکلی و آبی برگ و گل لاواند بر استافیلوکوکوس اورئوس 15 میلی گرم و MBC برابر 20 میلی گرم بود. در مورد باکتری استرپتوکوکوس پیوژنز نیز MIC برابر 20 میلی گرم ولی MBC عصاره ی الکلی و آبی متفاوت بود؛ در واقع MBC برای عصاره ی الکلی 20 میلی گرم و عصاره ی آبی 25 میلی گرم بود. چتیجه گیری: نتایج نشان داد که عصاره ی الکلی برگ لاواند حقیقی دارای اثر ضد میکروبی بر روی باکتری های استافیلوکوکوس اورئوس و استرپتوکوکوس پیوژنز می باشد و می تواند به عنوان فرآورده ی آنتی باکتریال در درمان عفونت های ناشی از این دو میکروارگانیزم مطرح گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
52 تا 61
لینک کوتاه:
magiran.com/p1062090 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!