بررسی نقش درجه بندی شده سیستم گاباارژیک (GABA A) بر ویژگی ضد دردی هسته میخی شکل در ساقه مغز

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
نقش ساقه مغز بخصوص ناحیه منقاری - شکمی- میانی بصل النخاع یا Rostral Ventromedial Medulla)RVM) مدتهاست که ازنظر کنترل درد مد نظر بوده است، در این میان نقش ماده خاکستری دور قناتی (PAG) و ناحیه منقاری شکمی میانی بصل النخاع (RVM) در ایجاد ضددردی اثبات شده است. علاوه بر این در آزمایشات انجام گرفته، معلوم شده که RVM از هسته میخی شکل یا(Cuneiformis (CnF نیز پیامهای عصبی دریافت می کند و احتمال می رود که هسته CnF نیز دارای مکانیسمی مشابه PAG باشد. بنابراین در این طرح مطالعاتی، سعی شده است نقش هسته CnF و مسیرهای مربوط به سیستم گاباارژیک در امر ضددردی بررسی گردد.
روش کار
موشها توسط داروی تیوپنتال بیهوش شدند. با استفاده از دستگاه استریوتاکس و اطلس پاکسینوس، نقطه موردنظر (هسته CnF) در روی جمجمه مشخص گردید. بعد از یک هفته از زمان جراحی، موشها برای انجام آزمایش آماده شدند. حیوانات به سه گروه تقسیم شدند. ابتدا برای تعیین گروه کنترل، 5/0 میکرولیتر سالین نرمال به داخل هسته CnF تزریق گردید. سپس به روش وابسته به دوز، داروی بیکوکولین به عنوان آنتاگونیست (گیرنده های GABA A) در حد نانوگرم به داخل هسته CnF تزریق و سپس به روش وابسته به دوز، داروی بیکوکولین به عنوان آنتاگونیست (گیرنده های GABA A) به داخل هسته CnF تزریق گردید
یافته ها
نتایجی نشان دهنده نقش هسته CnF در ایجاد بی دردی می باشد. چون موقعی که داروی بیکوکولین تزریق می گردید زمان تاخیر پس کشیدن دم موش (به عنوان شاخص احساس درد) افزایش می یافت که موید احساس بی دردی در موش متعاقب تزریق آنتاگونیست گیرنده های GABA A می باشد. علاوه بر این تزریق داروی بیکوکولین به روش وابسته به دوز (با افزایش دوز دارو)، زمان تاخیر پس کشیدن دم را بیشتر افزایش داد.
نتیجه گیری
بر اساس نتایج مطالعه حاضر، هسته CnF نقش موثری در کنترل درد دارد و در این بین مسیرهای گاباارژیک نیز نقش اساسی در ایجاد حالت بی دردی دارند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
265
لینک کوتاه:
magiran.com/p1063234 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!