مقایسه ی عوارض پوستی زودرس و نتایج زیبایی در رادیوتراپی هیپوفراکشن و معمولی پس از جراحی محافظه کارانه ی سرطان پستان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
شیوع بالای بیماران دارای سرطان پستان که پرتودرمانی پس از عمل دریافت می کنند باعث شده است که بسیاری، به یک دوره کوتاه تر از رادیوتراپی که می تواند کاهش قابل توجهی در زمان استفاده از دستگاه، ساعات کار و ویزیت های کم تر بیمار داشته باشد، فکر کنند. این مطالعه به منظور ارزیابی اثر رادیوتراپی کوتاه مدت و معمولی بر عوارض پوستی حاد و نتایج زیبایی در سرطان پستان مراحل اولیه انجام شده است.
روش بررسی
پنجاه و دو بیمار مبتلا به سرطان پستان قابل عمل (pT1-3pN0-1M0) که از دی ماه 1389 تا دی ماه 1390 تحت عمل جراحی حفظ پستان قرار گرفتند، به طور تصادفی برای رادیوتراپی به دو بازوی رادیوتراپی معمولی (دوز Gy50 در 25 جلسه) با بوست الکترون متعاقب و رادیوتراپی کوتاه مدت (Hypofraction) (دوز Gy5/42 در 16 جلسه) و بوست الکترون متعاقب اختصاص داده شدند.
یافته ها
در بررسی وضعیت بیماران حین درمان، در هفته ی اول و دوم هیچ عارضه ی پوستی مشاهده نشد. عوارض پوستی از هفته ی سوم شروع شد که به صورت عوارض درجه یک بود. پس از ختم رادیوتراپی، عوارض پوستی در گروه رادیوتراپی کوتاه مدت بیش تر از گروه معمولی بود ولی در پی گیری پس از چهار هفته تفاوتی در میزان عوارض وجود نداشت. در پی گیری شش ماه بعد و در پی گیری یک ساله تفاوتی از لحاظ عوارض پوستی و نتایج زیبایی بین دو گروه مشاهده نشد.
نتیجه گیری
به نظر می رسد که استفاده از پرتودرمانی کل پستان با رژیم رادیوتراپی کوتاه مدت از نظر عوارض پوستی و زیبایی با نتایج خوبی همراه بوده ولی پی گیری طولانی تر و حجم نمونه بیش تری برای تایید این نتایج لازم است.
زبان:
فارسی
صفحات:
540 تا 547
لینک کوتاه:
magiran.com/p1065690 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!