مقایسه اثر محلول های روشن کننده و روش دیجیتال غیر مستقیم در بهبود کیفیت تشخیصی کلیشه های پری اپیکال تیره

پیام:
چکیده:
مقدمه
گاهی به علت ظهور و یا پرتوگیری زیاد، کلیشه های رادیوگرافی تیره می شوند. اگر بتوان تیرگی این تصاویر را کاهش داد نیاز به انجام دوباره رادیوگرافی نخواهد بود. هدف از انجام این پژوهش، مقایسه روش دیجیتال غیر مستقیم و محلول های روشن کننده در بهبود کیفیت تشخیصی تصاویر رادیوگرافی تیره بود.
مواد و روش ها
در این بررسی تجربی، 50 رادیوگرافی پری اپیکال به روش نیمساز از نواحی گوناگون دندانی فک بالا و پایین نمونه آزمایشگاهی (فانتوم) با کیفیت تشخیصی مطلوب فراهم شد. سپس، زمان تابش 5/1 برابر شد تا تصویر تیره ایجاد شود. نمونه های تیره به وسیله محلول روشن کننده و روش دیجیتال غیر مستقیم اصلاح شدند. برای نمونه ها توسط سه دستیار آموزش دیده رادیولوژی و به طور جداگانه با استفاده از پرسش نامه نمره هایی از 1 تا 4، بر پایه کیفیت ثبت شد. داده ها گردآوری و به کمک آزمون های Friedman و Wilcoxon بررسی آماری شدند (05/0 = α).
یافته ها
میان کیفیت تشخیصی تصویرهای تیره و گروه های دیگر اختلافی معنی دار وجود داشت (001/0 > p value). کیفیت تصویرهای تیره روشن شده با محلول روشن کننده و روش دیجیتال غیر مستقیم از گروه شاهد بهتر بود (001/0 > p value). کیفیت تشخیصی تصویرهای روشن شده با محلول بالاتر از تصویرهای روشن شده دیجیتالی بود (001/0 > p value).
نتیجه گیری
با توجه به محدودیت های این مطالعه، کاربرد محلول های روشن کننده در بهبود کیفیت تشخیصی کلیشه های تیره بر از روش دیجیتال ارجح می باشد. بررسی های بیشتر توصیه می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
463
لینک کوتاه:
magiran.com/p1066554 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!