تاثیر یک بسته آموزشی بر آگاهی، نگرش و رفتار تغذیه ای زنان باردار

پیام:
چکیده:
مقدمه
تغذیه مناسب بخش مهمی از یک بارداری سالم است و آموزش مناسب تغذیه ای می تواند نقش مهمی در ارتقای سلامت مادر و فرزند او داشته باشد. این تحقیق با هدف تعیین تاثیر یک بسته آموزشی بر آگاهی، نگرش و رفتار تغذیه ای زنان باردار صورت گرفت.
روش ها
در این مطالعه نیمه تجربی 88 زن باردار 14-8 هفته مراجعه کننده به چهار مرکز بهداشتی-درمانی شهر کرج، به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه تجربی (44 نفر) و شاهد (44 نفر) قرار داده شدند. برای گروه تجربی برنامه ی آموزشی شامل برگزاری کلاس آموزش تغذیه دوران بارداری طی دو جلسه 90-60 دقیقه ای، با استفاده از روش سخنرانی و ارائه ی کتابچه و فیلم آموزشی بود و برای گروه شاهد آموزش در خصوص بهداشت جنسی به روشی تقریبا مشابه داده شد. داده ها توسط پرسش نامه ی خودساخته مشتمل بر 4 بخش مشخصات فردی- اجتماعی (16 سوال)، آگاهی (21 سوال)، نگرش (14سوال) و رفتار (21 سوال) در دو مرحله قبل و 4 هفته بعد از مداخله جمع آوری شدند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های کای دو، paired-T-test، t مستقل و تحلیل کواریانس، رگرسیون لجستیک و مک نمار استفاده گردید.
نتایج
بر طبق یافته ها از نظر مشخصات دموگرافیک و باروری و همچنین نمره آگاهی، نگرش و رفتار تغذیه ای قبل از انجام مداخله تفاوت چندانی بین دو گروه تجربی و شاهد وجود نداشت (05/0p). همچنین بعد از انجام مداخله در گروه تجربی نسبت به گروه شاهد فراوانی مصرف بهینه گروه گوشت (0/13-56/1 CI 95% 51/4OR=)، گروه نان و غلات (25/10-32/1 CI 95% 68/3OR=) و شیر و لبنیات (21/10-12/1 CI 95% 38/3OR=) به طور معناداری بیشتر بود.
نتیجه گیری
نتایج مطالعه نشان داد که این بسته ی آموزشی توانست باعث ارتقای آگاهی، نگرش و رفتار تغذیه ای زنان باردار شود. با توجه به سهولت اجرای این شیوه ی آموزشی استفاده از آن در مراکز بهداشتی درمانی توصیه می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
686
لینک کوتاه:
magiran.com/p1066583 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!