با استفاده از مطالعات کانه نگاری و میان بارهای سیال در اندیس کالچویه تعیین مرکز تقریبی کانه سازی و شرایط نهشت مس- طلا (جنوب غرب نائین)

پیام:
چکیده:

ناحیه کالچویه در جنوب غرب نائین و در کمربند ماگمایی ارومیه- دختر واقع شده است. عمده سنگ های موجود در منطقه شامل گدازه های پیروکسن- آندزیت، تراکی آندزیت، ماسه سنگ های توفی و لیتیک توف است. کانه سازی مس (با عیار میانگین ppm 755/7637) و طلا (با عیار میانگین ppm 55/0) عمدتا در واحدهای پیروکسن آندزیت و تراکی آندزیت، به دو صورت پراکنده و نیز به صورت رگه ای رخ داده است. مطالعات میان بارهای سیال و کانه نگاری به منظور تعیین جهت حرکت محلول های کانه دار و مکان تقریبی مرکز کانه زایی، با نمونه برداری از دو رگه اصلی کانه زایی شده بزرگ A در شمال- شمال غرب و کوچک B در شرق- جنوب شرق منطقه انجام شد. از انواع دگرسانی که در سنگ های منطقه رخ داده می توان به سیلیسی شدن و پروپیلیتیک اشاره نمود. پاراژنز کانی های فلزی موجود عبارتند از: کالکوپیریت، گالن، پیریت، مگنتیت، بورنیت، کالکوسیت، کوولیت، گوئتیت، هماتیت، مالاکیت، آزوریت و کوپریت و کانی های گانگ شامل کوارتز، کلسیت و باریت است. بیش ترین تمرکز کانی گالن در رگه A مشاهده شد. به کمک شواهد کانه نگاری و سنگ نگاری به نظر می رسد که انتشار در نزدیکی شکاف ها و تراوش درون شکاف ها، دو فرآیند اصلی انتقال ماده معدنی در رگه ها است. مطالعات پتروگرافی مقاطع دو بر صیقل کانی کوارتز نشان داد که میان بارهای سیال اکثرا کروی و نیمه شکل دار هستند و به ندرت به صورت کشیده دیده می شوند. بیشتر آن ها دو فازی (L+V) با حباب بخار نسبتا بزرگ هستند. به نظر می رسد که جهت احتمالی حرکت سیال از شرق- جنوب شرق به شمال- شمال غرب و مرکز تقریبی کانه سازی نیز در نزدیکی رگه کوچکتر B باشد. همچنین ترکیب داده های دمای همگن شدن، شوری سیال و مطالعات کانی شناسی نشان می دهد که مکانیسم اصلی ته نشینی کانه ها، مخلوط شدن دو سیال جوی و ماگمایی و جوشش بوده و می توان این اندیس مس را جزو گروه اپی ترمال سولفید پایین دانست.

زبان:
فارسی
در صفحه:
17
لینک کوتاه:
magiran.com/p1073483 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!