تاثیر به کارگیری الگوی تفکر خلاق «رانکو و چاد» بر مهارت های مدیریتی دانشجویان پرستاری

پیام:
چکیده:
مقدمه
تفکر خلاق در به کارگیری دانش و مهارت های علمی و حرفه ای نقش مهمی دارد. شیوه های تفکر می تواند مهارت های مختلفی از جمله ظرفیت های تصمیم گیری را توسعه دهد.
هدف
هدف از این پژوهش، تعیین تاثیر به کارگیری الگوی تفکر خلاق «رانکو و چاد» بر مهارت های مدیریتی دانشجویان پرستاری بوده است.
مواد و روش ها
پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی با طراحی دو گروه قبل و بعد می باشد. مداخله، به کارگیری الگوی تفکر خلاق «رانکو و چاد» در کارآموزی مدیریت پرستاری بود. نمونه گیری به روش غیراحتمالی بر روی 60 نفر از دانشجویان ترم هشتم کارشناسی پرستاری (ورودی سال 86) دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد در سال تحصیلی 90-1389 صورت گرفت. مداخله طی دوره کارآموزی در مدت یک نیمسال تحصیلی انجام شد. نمونه ها به صورت تصادفی به دو گروه 30 نفره آزمون و شاهد به طور مساوی تقسیم شدند. ابزارهای گردآوری داده ها، مقیاس سنجش تفکر خلاق پیتر هانی و فرم ارزشیابی مهارت های مدیریتی درکارآموزی بر اساس روش بارس بودند. پایایی این ابزارها با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 85/0 و 95/0 بود. با به کارگیری آزمون های تی مسبقل، تی زوجی و آزمون همبستگی به تجزیه و تحلیل داده ها توسط نرم افزار SPSS16 پرداخته شد. سطح معنا داری کلیه آزمون ها کمتر از 05/0 در نظر گرفته شد.
یافته ها
در گروه آزمون میانگین نمرات مهارت های مدیریتی بعد از مداخله نسبت به قبل به طور معناداری افزایش یافت(001/0 >P). میانگین نمرات مهارت های مدیریتی در گروه شاهد نیز قبل و بعد از آزمون به طور معنادار افزایش نشان داد (004/0 =P). به عبارت دیگر، دو گروه در دو مرحله قبل (08/0 =P)و بعد (13/0 =P) از مداخله دارای تفاوت معنا دار نبودند. البته میانگین نمرات خلاقیت در دو گروه در مرحله قبل معنادار نبودند(405/ 0 =P) ولی بعد از مداخله تفاوت آنها معنا دار شده بود(004/0 =P). بین نمرات تفکر خلاق و مهارت های مدیریتی هم در گروه آزمون بر خلاف گروه شاهد رابطه معنا دار مشاهده شد (01/0 =P =0/360 r).
نتیجه گیری
این مطالعه نشان داد اگر چه آموزش تفکر خلاق می تواند تفکرخلاق را بهبود بخشد ولی بروز رفتارها یا مهارت های مدیریتی دانشجویان نیاز مند زمان بیشتری است؛ بنابراین پیشنهاد می شود دست اندرکاران آموزش پرستاری، در به کارگیری این الگو در برنامه ریزی های درس های نظری و عملی بطور همزمان توجه بیشتری مبذول نمایند تا اثربخشی آن بیشتری داشته باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
26
لینک کوتاه:
magiran.com/p1073677 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!