بررسی انطباق پذیری سبک رهبری مربیان پرستاری در آموزش بالینی

پیام:
چکیده:
مقدمه

سبک ها و ویژگی های رهبری مربیان بر یادگیری و تجربه بالینی دانشجویان تاثیرگذار می باشد. در صورتی که الگوی رهبری موقعیتی به طور اثربخش توسط مربیان بالینی استفاده شود، می تواند به عنوان شیوه ای برای رفع مشکلات و موانع آموزش بالینی در پرستاری به کار رود.

هدف

هدف از انجام این پژوهش، بررسی میزان انطباق پذیری سبک رهبری مربیان پرستاری است.

مواد و روش ها

این پژوهش از نوع توصیفی- مقطعی بوده که در سال 1389 در دانشکده پرستاری- مامایی اراک انجام شده است. ابزار پژوهش، پرسشنامه توصیف رفتار رهبر با ضریب پایایی 88/0 و پرسشنامه سطح آمادگی دانشجویان پرستاری است که با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ دارای پایایی 76/0 بوده است. 15 مربی بالینی و 186 دانشجوی پرستاری (11نفر سال اول پرستاری، 71 نفر سال دوم، 76 نفر سال سوم و 28 نفر سال چهارم) به روش تمام شماری پرسشنامه ها را تکمیل نمودند. داده ها با با استفاده از آمار توصیفی و نرم افزار 13 SPSS تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها

3/13% مربیان مرد و 7/86% زن بودند که میانگین سابقه کارشان 5/5 سال بود. 5/35% دانشجویان پسر و 5/64% دختر و دارای میانگین سنی 18/21 سال بودند. سبک رهبری توجیهی و سپس تفویضی به عنوان سبک غالب مربیان پرستاری مشخص گردید؛ اکثر مربیان (8/46%) دارای انطباق پذیری متوسط و 7/23% دارای انطباق پذیری پایین بودند.

نتیجه گیری

شناخت صحیح میزان توانایی و تمایل دانشجو برای انجام وظیفه و سپس اتخاذ سبک رهبری مناسب توسط مربی بایستی تقویت گردد. استفاده علمی و کاربردی از مهارت های مدیریتی و رهبری از جمله الگوی رهبری موقعیتی رشد حرفه ای دانشجویان را در پی خواهد داشت.

زبان:
فارسی
در صفحه:
59
لینک کوتاه:
magiran.com/p1073680 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!