تعیین ژنوتیپ های ویروس هپاتیت B در افراد با آنتی ژن سطحی مثبت مراجعه کننده به مراکز درمانی شهرکرد

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
ویروس هپاتیت B یکی از عوامل مهم هپاتیت های ویروسی است که بر اساس تغییرات ژنتیکی در ژن کد کننده آنزیم پلی مراز آن، دارای هشت ژنوتیپ می باشد. نوع ژنوتیپ ویروس از فاکتور های مهم مرتبط با پیشرفت بیماری و نیز پاسخ به درمان پس از ابتلا به این عفونت می باشد. هدف مطالعه حاضر تعیین ژنوتیپ های ویروس هپاتیت B در افراد با آنتی ژن سطحی مثبت بود.
روش بررسی
این مطالعه تجربی بر روی نمونه های سرم 116 فرد با آنتی ژن سطحی مثبت ویروس هپاتیت B مراجعه کننده به مراکز درمانی شهرکرد در سال 1390 صورت گرفت. ابتدا اسید نوکلیئک ویروس هپاتیتB از نمونه های سرمی استخراج گردید و سپس تست واکنش زنجیره ای پلی مراز بر روی این نمونه ها انجام شد. در ادامه عمل ژنوتیپینگ ویروس روی نمونه های مثبت شده در واکنش زنجیره ای پلی مراز با استفاده از تست Real-time-PCR و با به کار بردن پرایمرها و پروب های اختصاصی تایپ، انجام شد. داده ها با آزمون آماری کای دو تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
تعداد 23 نفر(8/19 درصد) از نظر اسید نوکلئیک ویروس هپاتیت B مثبت بودند. دو نوع ژنوتیپ به دست آمده از این ویروس و فراوانی آنها به ترتیب شامل ژنوتیپ D با فراوانی 17 از 23 (9/73 درصد) و ژنوتیپ Cبا فراوانی 6 از 23 (1/26 درصد) بودند.
نتیجه گیری
ژنوتیپD، مانند برخی مناطق دیگر کشورایران، ژنوتیپ غالب در شهرکرد بوده، ولی ژنوتیپC نیز احتمالا یکی از ژنوتیپ های دیگر شایع در این منطقه می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
407 تا 415
لینک کوتاه:
magiran.com/p1073810 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!