پایش مولکولی تحت تیپ های ویروس آنفلوانزای پرندگان در اردک های بومی: یک مطالعه استانی

پیام:
چکیده:
زمینه مطالعه
آلودگی به ویروس آنفلوانزای پرندگان در صنعت طیور ایران نخستین بار توسط تحت تیپ 2N9H در سال 1377 در استان قزوین تشخیص داده شد و از آن زمان به بعد در کشور به شکل اندمیک در آمده است. پرندگان آبزی مانند اردک های اهلی می توانند به عنوان مخزن تحت تیپ های موجود ویروس های آنفلوانزای پرندگان محسوب شوند و در گردش این ویروس ها در طبیعت و جمعیت های طیور اهلی نقش ایفا نمایند. گزارش منتشر شده از سوی سازمان دامپزشکی کشور پیرامون بررسی صورت گرفته بر روی تلفات 135 قطعه قو در استان گیلان حاکی از نقش تحت تیپ بسیار بیماریزای 1N5H ویروس آنفلوانزای پرندگان می باشد.
هدف
هدف از این بررسی تعیین تحت تیپ های ویروس های آنفلوانزای پرندگان در اردک های بومی استان گیلان می باشد.
روش کار
تعداد 550 نمونه سواب کلواک از گونه های اردک مالارد و پکین در مناطق روستایی اطراف شهرستان های شفت، فومن و یک مزرعه پرورش اردک اهلی به منظور ردیابی تحت تیپ های(9H، 7H، 5H)ویروس آنفلوانزای پرندگان به کمک آزمون RT-PCR مطابق دستورالعمل های استاندارد، مورد بررسی قرار گرفتند.
نتایج
RNA ویروس آنفلوانزای پرندگان در هیچ یک از نمونه های مورد آزمایش با RT-PCR ردیابی نشد.
نتیجه گیری نهایی: اردک های وحشی در چرخش و ظهور سویه های جدید ویروس آنفلوانزای پرندگان نقش مهمی دارند. به دلیل ظهور ویروس آنفلوانزای 1N1H و آنفلوانزای پرندگان در جهان و کشورهای منطقه، نیاز به طراحی مجدد برنامه های پایش جهت بررسی انتشار و گسترش این ویروس ها وجود دارد. همچنین برای اطمینان از عدم انتقال تحت تیپ های 7H و 5H به جمعیت های انسانی و مزارع طیور صنعتی، برنامه های پایش آنفلوانزای پرندگان در پرندگان وحشی باید برای تامین اطلاعات همه گیری شناسی بیشتر در مورد ویروس های در حال گردش ادامه داشته باشد. نتایج این مطالعه نشان از تاثیر برنامه های کنترلی دقیق آنفلوانزای پرندگان همراه با روش های آموزشی و اجرایی بکار گرفته شده و رعایت مسایل امنیت زیستی در کنترل بیماری در گله های اردک در مناطق آلوده به ویروس آنفلوانزای پرندگان تحت نظارت سازمان دامپزشکی کشور دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
345
لینک کوتاه:
magiran.com/p1075333 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!