تاثیر مکمل یاری L-کارنیتین در مقایسه با تمرین هوازی متوسط بر مقاومت به انسولین و شاخص های تن سنجی در زنان چاق

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
مقاومت به انسولین از اجزای کلیدی سندرم متابولیک و فاکتور خطرساز برای دیابت و بیماری های قلبی عروقی به خصوص در افراد چاق می باشد. هدف مطالعه ی حاضر بررسی تاثیر مکمل یاری L-کارنیتین در مقایسه با تمرین هوازی متوسط بر مقاومت به انسولین و شاخص های تن سنجی در زنان چاق بود.
روش بررسی
در این کارآزمایی بالینی 44 نفر از زنان چاق (kg/m230 ≤ BMI) به طور تصادفی به چهار گروه 11 نفره به ترتیب زیر تقسیم شدند:1- دریافت L-کارنیتین (g/day2)،2- تمرین هوازی به همراه دارونما،3- دریافت L-کارنیتین به علاوه ی تمرین هوازی و4- دریافت دارونما. طول مدت کلیه ی مداخلات 8 هفته بود و مداخله ی گروه های تمرین هوازی نیز به صورت سه جلسه در هفته انجام شد. در شروع و پایان مطالعه، اندازه گیری های وزن دورکمر، دورباسن، نسبت دورکمر به باسن، نمایه ی توده بدن، دریافت غذایی روزانه و سطوح ناشتای سرمی کارنیتین آزاد، گلوکز خون، انسولین و شاخص مقاومت انسولینی HOMA بررسی شدند.
یافته ها
در گروه های تمرین هوازی به همراه دارونما و دریافت L-کارنیتین به همراه تمرین هوازی، کاهش معنی دار دورکمر و دورباسن مشاهده شد. گلوکز خون ناشتا، انسولین و شاخص مقاومت انسولینی HOMA در گروه های تمرین هوازی به همراه دارونما و دریافت L-کارنیتین به همراه تمرین هوازی و دریافت کننده ی L-کارنیتین به طور معنی داری کاهش یافتند.
نتیجه گیری
نتایج بیانگر تاثیر مفید تمرین هوازی بر مقاومت به انسولین و شاخص های تن سنجی از جمله دور کمر و دور باسن در مقایسه با مکمل یاری L-کارنیتین بود و L-کارنیتین به تنهایی اثر مفیدی بر شاخص های تن سنجی نداشت. L-کارنیتین مقاومت به انسولین را کاهش داد که این اثر در مکمل یاری همزمان آن با تمرین هوازی بیشتر بود. تمرین هوازی بهترین روش کاهش وزن و بهبود مقاومت به انسولین نتیجه گیری شد.
واژه های کلیدی: واژگان کلیدی: چاقی، L-کارنیتین، تمرین هوازی متوسط، مقاومت به انسولین
زبان:
فارسی
صفحات:
17 تا 30
لینک کوتاه:
magiran.com/p1076529 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!