بررسی اثر عصاره آبی برگ خربزه درختی (Carica papaya) بر رشد تومور و میزان بیانIFN-γ وIL-4در موشهای مبتلا به سرطان پستان

پیام:
چکیده:
مقدمه
از انجائیکه امروزه شیوع سرطان بویژه سرطان پستان در میان زنان و مرگ و میر ناشی از ان افزایش یافته است تحقیقات زیادی در این زمینه صورت میگیرد.در تحقیق اخیر، اثر عصاره ابی برگ خربزه درختی (Carica papaya) به دلیل داشتن ترکیبات انتی اکسیدانی و انتی توموری فعال بر روی رشد، اندازه و وزن تومور و سطح بیان اینترلوکین-4 و اینترفرون گاما درموشهای مبتلا به سرطان پستان مورد بررسی قرار گرفت.
روش ها
در تحقیق حاضر، از موشهای balb/c ماده مبتلا به سرطان پستان (با سلولهای 4T1) استفاده شد. عصاره گیاه توسط روش دم کردن بدست امد. برای بدست اوردن دوز مناسب جهت تزریق تست DPPH بر روی دوزهای مختلف عصاره انجام گرفت و دوزی که بیشترین اثر انتی اکسیدانی را نشان داد (g/ml μ 116) برای تزریق استفاده شد. یک گروه عصاره را همزمان با دریافت سلول سرطانی بصورت تزریق داخل صفاقی دریافت و به مدت 20 روز ادامه یافت و گروه دیگر عصاره را بعد از ظاهر شدن تومور به مدت 12 روز دریافت نمود. درطول دوره ازمایش اندازه تومور از روز پانزدهم تا بیستم، هر روز، و نیز بعد از خارج شدن از بدن اندازه گیری و اندازه تومور توسط فرمول استاندارد (اندازه تومور = 2 عرض×طول×0.5)محاسبه گردید. وزن تومور بعد از خارج شدن از بدن اندازه گیری شد. برای اندازه گیری بیان، IL-4 γ IFN بر روی پلاسمای خون ازمایش ELISA انجام گردید] تا زمان انجام ازمایش نمونه ها در O C 20- نگهداری شدند [. ودرنهایت سطح (، IL-4 γ IFN) درگروه های مختلف با روش های آماری مقایسه شد.
یافته ها
اندازه توموردر گروه های تحت تیمار با عصاره به مدت 12 روز (گروه B) و20 روز (گروه A) نسبت به گروه های کنترل کاهش معنی داری را هم در روند رشد تومور و هم بعد از خارج کردن وتومور از بدن نشان داد بطوریکه بر طبق اندازه گیری تومور در روزهای پانزدهم تا بیستم در گروه A این اختلاف در روز هجدهم در P<0،05 و در روزهای نوزدهم و بیستم در P<0،01 و در گروه B در روز بیستم در P<0،05 معنی دار بود. همچنین وزن تومور در گروه A نسبت به گروه کنترل ان کاهش معنی داری را در P<0/001 نشان داد. نتایج حاصل از تست ELISA کاهش و افزایش را به ترتیب در سطح IL-4 و IFN-γ نشان داد.
نتیجه گیری
بر اساس نتایج حاصل از این تحقیق عصاره ابی برگ خربزه درختی میتواند باعث کاهش در روند رشد تومور در موشهای مبتلا به سرطان سینه شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
23 تا 32
لینک کوتاه:
magiran.com/p1078789 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!