اثرحمایتی تمرین هوازی در مقابل برخی از شاخص های پیش التهابی ناشی از مهار مزمن نیتریک اکسید سنتاز در بافت کلیه موش های صحرایی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
پرفشارخونی با تغییر عملکرد اندوتلیالی حاصل از کاهش فراهمی نیتریک اکسید و آسیب کلیوی همراه است. بهبود عملکرد اندوتلیالی با تمرین ورزشی در مدل های پرفشارخونی حیوانی و بیماران مبتلا به پرفشارخونی مشاهده شد. هدف از این تحقیق بررسی اثر حمایتی تمرین هوازی در مقابل برخی از سایتوکاین های پیش التهابی بافت کلیه موش های تیمار شده با مهار مزمن نیتریک اکسید سنتاز می باشد.
مواد و روش ها
در این تحقیق تجربی40 سر موش صحرایی نر نژاد ویستار به طور تصادفی و مساوی به 4 گروه کنترل، شم، مهارنیتریک اکسید سنتاز (تزریق داخل صفاقی نیترو- ال آرژنین متیل استر) و تمرین هوازی (تمرین+ مهارنیتریک اکسید سنتاز) دسته بندی شدند. برنامه تمرینی شامل 8 هفته دویدن روی نوار گردان با سرعت 22-15 متر بر دقیقه، 64-25 دقیقه در روز و 5 روز در هفته بود. سطوح فاکتور نکروز دهنده تومور-آلفا و اینتر لوکین شش با روش الایزا اندازه گیری و گروه ها مورد مقایسه قرار گرفتند.
یافته ها
مهار مزمن نتیریک اکسید سنتاز منجر به افزایش معنی دار سطوح فاکتور نکروز دهنده تومور-آلفا (52/0±53/2 پیکو گرم در میلی گرم) و اینتر لوکین شش (88/0±51/4 پیکو گرم در میلی گرم) شد (000/0p=). تمرین هوازی به طور معکوسی، سطوح این سایتوکاین های کلیوی را (به ترتیب 37/0±97/1 و80/0±46/3 پیکو گرم در میلی گرم) در موش ها کاهش داد (045/0=p).
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد که تمرین هوازی منظم با شدت متوسط ممکن است نقش حمایتی خود را در برابر صدمات التهاب کلیوی ناشی از کمبود نیتریک اکسید سیستمی، از طریق تنظیم منفی سایتوکاین های پیش التهابی اعمال نماید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
30
لینک کوتاه:
magiran.com/p1078973 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!