بررسی اثرایمونو مدولاتوری عصارهی گیاه آلوئه ورا و تاثیر آن بر کاندیدا آلبیکنس در مدل حیوانی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
ترکیبات گیاهی منابع مهمی در طب هستند و از زمان های گذشته برای پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار گرفته اند. بررسی ها نشان می دهد که گیاه آلوئه ورا سبب تعدیل وتنظیم پاسخ های ایمنی می شود.کاندیدیازیس یکی از شایع ترین عفونت های قارچی می باشد و گونه کاندیدا آلبیکنس چهارمین علت شایع عفونت بیمارستانی می باشد. یکی از اجزا مهم سیستم ایمنی بیگانه خوارهایی نظیر ماکروفاژها هستند که با شناسایی و تخریب این قارچ به مقابله با آن می پردازند از این رو این مطالعه با هدف بررسی اثرات عصاره گیاه آلوئه ورا بر فعالیت وتحریک ماکروفاژها در مقابل کاندیدا آلبیکنس و در مدل موشی طراحی گردید.
مواد و روش ها
مطالعه حاضر یک مطالعه ازمایشگاهی (experimental) میباشد و در مدل حیوانی کار شده است. درابتدا 5 گروه موش تهیه شده به وسیله قارچ کاندیدا آلبیکنس آلوده شدند و سپس یک هفته جهت فعالیت کاندیدا فرصت داده شد. عصاره گیاه آلوئه ورا با غلظت های 100 mg/kg، 2050، 10 تهیه شده و به 4 گروه از موشها تزریق شد. سپس ماکروفاژ های درون صفاقی موش ها گرفته شد و در انتها از تست MTT به منظور ارزیابی فعالیت حیاتی ماکروفاژهای درون صفاقی استفاده گردید.
یافته ها
در این مطالعه آزمایشها در موشها نشان می دهد که عصاره گیاه آلوئه ورا باعث افزایش فعالیت ماکروفاژی درحضور مایتوژن در موشهای Balb/c آلوده به کاندیدا در همه ی دوزهای mg/kg 100، 2050، 10 شده و این افزایش نسبت به گروه کنترل معنی دار بوده است (P<0/001).
بحث و نتیجه گیری
این مطالعه نشان می دهد که عصاره گیاه آلوئه ورا نقش تاثیرگذاری در تحریک سیستم ایمنی دارد. بنابراین لازم است در اهداف آتی، جداسازی و تخلیص بیوشیمیایی دقیق عصاره آلوئه ورا به منظور بررسی خواص ایمونومدولاتوری گیاه آلوئه ورا بر عملکرد و فعالیت ماکروفاژها بررسی گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
261 تا 267
لینک کوتاه:
magiran.com/p1079070 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!