مقایسه انواع ژنوتیپ ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) درمخاط بیماران مبتلا به لکوپلاکیا ودیسپلازی خفیف با افراد سالم به روش واکنش زنجیره ای پلیمراز (PCR)

پیام:
چکیده:
مقدمه
بهرغم اینکه لکوپلاکیا با تشخیص هیستوپاتولوژی خاصی همراه نیست ولی به عنوان ضایعه پیش سرطانی یا پیش بدخیمی در نظر گرفته می شود. ویروس پاپیلومای انسانی به خصوص انواع HPV16 و HPV18 در بسیاری ضایعات لکوپلاکیا دهانی مشاهده شده است.
هدف
تعیین حضور ویروس پاپیلومای انسانی و ژنوتیپ های 50، 30، 18، 16، 11 آن در بیماران با لکوپلاکیا معمولی، لکوپلاکیای مویی دهانی و دیسپلازی خفیف و مقایسه آن با مخاط سالم
مواد و روش ها
این مطالعه به روش مورد- شاهدی و جمعآوری اطلاعات به صورت گذشتهنگرانجام شده است. 10 نمونه از هر ضایعه که در پژوهشهای پیشین بررسی شدهبودند جمعآوری شد، نوع هر ضایعه توسط 2 پاتولوژیست به روش هیستوپاتولوژی تایید شد.گروه شاهد از مخاط سالم افرادی که هیچ نوع ضایعهای نداشتند، برای مثال از محل جراحی دندان عقل تهیه شد. معیارهای ورود نمونه ها عبارت بودند از وجود مقدار کافی بافت که بتوان رنگآمیزی و آزمایش PCR را بر روی آن انجام داد. پس از استخراج DNA به روش chelex-100 واکنش زنجیرهای پلیمراز انجام شد. مقایسه نسبتها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و آزمون کای دو و آزمون دقیق فیشر و سطح معنی داری 05/0 صورت گرفت.
نتایج
در7 مورد از نمونه های لکوپلاکیای معمولی و لکوپلاکیای مویی ویک مورد از دیسپلازی خفیف و مخاط سالم، HPV بدست آمد. مقایسه دو به دویی گروه ها، نشان داد که بین توزیع فراوانی HPV در دو گروه لکوپلاکیای مویی و مخاط سالم)01/0 (P= و نیز لکوپلاکیای مویی و دیسپلازی خفیف) 01/0 (P= اختلاف معنی دار وجود داشت. همچنین بین توزیع فراوانی HPV بین گروه لکوپلاکیای معمولی و مخاط سالم)01/0 (P= و بین گروه لکوپلاکیای معمولی و دیسپلازی خفیف)01/0 (P= تفاوت معنیدار وجود داشت. همچنین بین عفونت زیرگروه های HPV و ضایعات لکوپلاکیای مویی، لکوپلاکیای معمولی و دیسپلازی خفیف، ارتباط آماری معنی داری بدست نیامد.
نتیجه گیری
احتمالا HPV در پاتوژنز لکوپلاکیا نقش دارد و در مورد نقش زیر گروه های مختلف این ویروس در بروز ضایعات لکوپلاکیا مطالعات گستردهتر با تعداد نمونه بیشتر مورد نیاز است.
زبان:
فارسی
صفحات:
28 تا 33
لینک کوتاه:
magiran.com/p1079711 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!