بررسی تاثیر تحریکات لمسی - حرکتی بر وضعیت رفلکسی نوزادان کم وزن بستری در بخش مراقبت های ویژه نوزادان

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
نوزادان دارای وزن کم حین تولد به جهت آسیب پذیری بالا نیازمند مراقبت های ویژه و مکملی مانند ماساژ هستند. تحریکات لمسی - حرکتی نوعی ماساژ همراه با حرکات پاسیو مفصلی است که مزایای زیادی برای نوزادان دارد. با توجه به شیوع 10 درصدی تولد نوزادان کم وزن در کشور و ابتلای این نوزادان به مشکلات عصبی و تکاملی بیشتر این مطالعه به منظور بررسی تاثیر تحریکات لمسی – حرکتی بر وضعیت رفلکسی نوزادان کم وزن انجام گردید.
مواد و روش کار
این پژوهش یک مطالعه ی مداخله ای است که نمونه گیری آن در چند مرحله به صورت تصادفی انجام شد. 40 نوزاد کم وزن واجد شرایط ورود به مطالعه (دارای وزن تولد 2499-1500 گرم و فاقد هر گونه بیماری یا آنومالی مادرزادی خاص) به صورت تصادفی در دو گروه درمان و کنترل قرار گرفتند. تحریکات لمسی-حرکتی با اعمال فشار متوسط بر نواحی پس سر، گردن، کمر و چهار اندام اصلی همراه با انجام حرکات فلکسیون و اکستانسیون اندام ها در دو وضعیت طاق باز و دمر از روز اول تولد به مدت 10 روز و روزانه سه مرتبه 15 دقیقه ای برای گروه درمان اجرا گردید. وضعیت رفلکسی تمامی نوزادان در روز اول و دهم توسط آزمون عصبی رفتاری برازلتون و آزمون گر واحدی ارزیابی شد.
یافته ها
نتایج ارزیابی ها نشان دهنده وجود تفاوت آماری معنی داری بعد از 10 روز دریافت تحریکات لمسی - حرکتی در گروه درمان نبود (05/0≤P).
بحث و نتیجه گیری
به نظر می رسد تحریک لمسی - حرکتی کوتاه مدت تاثیری در وضعیت رفلکسی نوزادان کم وزن در روزهای اول زندگی ندارد. با توجه به تفاوت نتایج حاصل از این مطالعه با برخی مطالعات دیگر، به نظر می رسد نیاز به مطالعات بیشتر در مورد تاثیر انجام این تکنیک در نوزادان کم وزن وجود دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
687
لینک کوتاه:
magiran.com/p1079778 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!