حذف فسفر، مواد آلی و جامدات معلق با استفاده از پلی آلومینیوم کلراید از فاضلاب شهری (مطالعه موردی: تصفیه خانه فاضلاب غرب اهواز)

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
فسفر ماده غذایی مهمی برای گیاهان و رشد میکروارگانیسم ها می باشد. بنابراین این ماده نقش مهمی در ایجاد شکوفایی جلبکی آبهای سطحی دارد. مطالعه حاضر با هدف بررسی کارآیی منعقد کننده پلی آلومینیوم کلراید در حذف ارتوفسفات توسط فرآیند انعقاد و ترسیب شیمیایی در فاضلاب شهری تصفیه خانه فاضلاب غرب اهواز صورت پذیرفت.
روش بررسی
این تحقیق در مقیاس آزمایشگاهی بر روی نمونه های فاضلاب ورودی به حوضچه ته نشینی مقدماتی، ورودی به حوضچه ته نشینی ثانویه و خروجی از حوضچه ته نشینی ثانویه تصفیه خانه فاضلاب غرب اهواز انجام شد. با استفاده از آزمایش جار، ابتدا pH بهینه و سپس میزان بهینه پلی آلومینیوم کلراید در حذف ارتوفسفات تعیین شد.
یافته ها
نتایج این تحقیق نشان داد که پلی آلومینیوم کلراید در 7pH= و در میزان 20، 30 و 30 میلی گرم در لیتر، مقدار ارتوفسفات را به ترتیب در هر یک از نقاط نمونه برداری مورد نظر به 51/0، 705/0 و 43/0 میلی گرم در لیتر رسانده است و نقطه ورودی به حوضچه ته-نشینی اولیه به دلیل نیاز به مصرف کمتر ماده منعقد کننده و در نتیجه هزینه کمتر جهت انجام این فرآیند در تصفیه خانه، به عنوان نقطه نمونه برداری بهینه انتخاب گردید.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج میتوان پذیرفت که بازدهی پلی آلومینیوم کلراید، از لحاظ حذف ارتوفسفات، مواد آلی و مواد معلق در میزان پایین، مطلوب بوده و مقدار ارتوفسفات در پساب خروجی به کمتر از mg⁄l1 رسیده است.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
1 تا 13
لینک کوتاه:
magiran.com/p1080808 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!