مقایسه اثر لابتالول و هیدرالازین وریدی بر کنترل فشار خون و پیامد مادری و نوزادی در بیماران مبتلا به پره اکلامپسی شدید: کارآزمایی بالینی تصادفی شده

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

پره اکلامپسی شدید و اکلامپسی، مسئول 25% موارد مرگ و میر مادران، به ویژه در کشور های در حال توسعه است. با توجه به اهمیت درمان این بیماری، این مطالعه با هدف مقایسه تاثیر لابتالول و هیدرالازین در کنترل فشار خون و پیامد مادری و نوزادی در بیماران مبتلا به پره اکلامپسی شدید صورت گرفت.
روش بر رسی: این کارآزمایی بالینی بر روی 190 بیمار شامل دو گروه (در هرگروه 95 نفر) از مبتلایان به پره اکلامپسی شدید انجام شد. دو گروه به طور تصادفی داروی هیدرالازین (mg5 وریدی هر 20 دقیقه تا حداکثر 5 دوز) و لابتالول (mg20 وریدی در ابتدا و در صورت عدم کنترل فشار هر 20 دقیقه به ترتیب 40، 80، 80 و mg80 (حد اکثر 5 دوز) را دریافت نمودند. در هر دو گروه 20 دقیقه پس از تجویز دارو فشار خون و نبض مادر ثبت گردید. کنترل فشار خون، همچنین پیامد مادری و نوزادی در دو گروه مقایسه شد. پیامد مادری و نوزادی با استفاده از آزمون های آماری کای دو، تست دقیق فیشر، من ویتنی، تی تست در دو گروه مقایسه شد. 05/0p< سطح معنی دار اختلاف ها قرار داده شد.

یافته ها

خصوصیات دموگرافیک و کنترل فشار خون در دو گروه مشابه بود، و تنها در 5 نفر از بیماران تحت درمان با هیدرالازین و 4 نفر از بیماران تحت درمان با لابتالول بعد از تجویز حد اکثر 5 دوز دارو، فشار خون پایدار ماند. در هر دو گروه موردی از کم فشاری خون مشاهده نگردید، و میزان تاکی کاردی در دو گروه مشابه بود. همچنین اختلاف سایر پیامد نامطلوب مادری و نوزادی در دو گروه از نظر آماری معنی دار نبود.

نتیجه گیری

طبق نتایج این مطالعه، اثر لابتالول در کنترل فشار خون در مبتلایان به پره اکلامپسی شدید با هیدرالازین مشابه است و پیامد نامطلوب مادری و نوزادی در دو گروه از نظر آماری تفاوت معنی داری ندارد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
44
لینک کوتاه:
magiran.com/p1080977 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!