بررسی اثر یک دوره تمرینات هوازی و مصرف مکمل ویتامین D بر شاخص های تنفسی بیماران مبتلا به آسم

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

علاوه بر استفاده درمانی از ورزش در بیماران مبتلا به بیماری های تنفسی نظیر آسم؛ برخی محققان بر مصرف مکمل، به عنوان یک روش درمانی همراه تاکید کرده اند. لذا این تحقیق با هدف تعیین اثر یک دوره تمرینات ورزشی هوازی و مصرف مکمل ویتامین D (1000 واحد) بر شاخص های تنفسی و عملکردی بیماران آسم صورت گرفت.

روش بررسی

این پژوهش به صورت نیمه تجربی روی 32 زن بیمار مبتلا به آسم با میانگین سنی 30-20 سال انجام شد. نمونه ها در یکی از 4 گروه 8 نفره، شامل: تمرینات ورزشی هوازی (گروهAT)، تمرینات هوازی همراه با مصرف مکمل ویتامین D (گروهAT+S)، گروه مصرف ویتامین D (گروهS) و گروه کنترل (گروه C) به مدت 8 هفته، تمرینات هوازی و مصرف مکمل شرکت نمودند. تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از آنالیز واریانس و آزمون تعقیبی بونفرنی صورت گرفت، و سطح معنی داری اختلاف ها 05/0p< در نظرگرفته شد.

یافته ها

در این مطالعه حداکثر جریان بازدمی (PEF)، حداکثر تهویه ارادی (MVV) و جریان بازدمی حداکثر در 75% ظرفیت حیاتی (FEF75%) و جریان بازدمی حداکثر بین 75-25% ظرفیت حیاتی به دست آمد. (FEF25%-75%) در مرحله پس آزمون در بین گروه ها، تفاوت معنی داری را نشان داد (001/0p<). این شاخص ها در گروه AT+S و گروه AT افزایش و در دو گروه S وC کاهش داشت.

نتیجه گیری

تمرینات هوازی و مصرف مکمل ویتامین D به مدت 8 هفته می تواند شاخص های عملکرد ریوی و میزان عملکرد هوازی بیماران آسمی را بهبود بخشد و به عنوان بخشی از برنامه های توانبخشی ریوی بیماران آسمی مدنظر قرار گیرد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
74
لینک کوتاه:
magiran.com/p1080982 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!