تحلیل فضایی بزهکاری شهری با استفاده از مدل تخمین تراکم کرنل مورد مطالعه: جرایم شرارت

چکیده:
تحلیل جغرافیایی بزهکاری و سعی در علت شناسی عوامل فضایی بروز ناهنجاری های اجتماعی طی دو دهه اخیر بسیار اهمیت یافته است. به کارگیری مدل ها و آزمون های آماری گرافیک مبنا و سامانه های اطلاعات جغرافیایی GIS از جمله روش های مناسب تحلیل بزهکاری در محدوده شهرها است. در پژوهش حاضر براساس روش تحقیق تحلیلی و تطبیقی و با استفاده از آزمون های آماری گرافیک مبنا و روش تخمین تراکم کرنل اقدام به تحلیل فضایی جرایم شرارت، درگیری و نزاع در محدوده شهر زنجان شده است.
نتایج پژوهش نشان می دهد توزیع جغرافیایی جرایم مورد بررسی در سطح شهر زنجان از نظر آماری توزیعی کاملا متمرکز و خوشه ایدارد، به گونه ای که در محدوده های خاصی از شهر جرایم شرارت، درگیری و نزاع کاملا متمرکز و کانونی شده است و به عکس سایر مناطق شهر از این نظر پاک و سالم هستند. بخش مرکزی شهر و منطقه اسکان غیررسمی بی سیم (نجف آباد) از جمله مهمترین کانون های وقوع رفتارهای مجرمانه مورد بررسی است. این محدوده ها از جمله مناطق پرتراکم و پر مسئله شهر از نظر کالبدی است. نارسایی و عدم تناسب شبکه معابر و شبکه های ارتباطی، تعدد و تنوع جمعیت، فعالیت ها و کارکردها و اصطکاک بیشتر افراد و وجود زمینه مناسب خشونت و پرخاش و کمبود برخی امکانات و تجهیزات خدماتی از جمله مشکلات این مناطق از شهر زنجان در مقطع کنونی است.
از جمله پیشنهادات برای کنترل جرایم در کانون های جرم خیز مورد مطالعه، تخصیص و ساماندهی سرانه های تاسیساتی، تجهیزاتی و خدماتی مورد نیاز ساکنین و برقراری تعادل و توازن در نوع و ترکیب کاربری اراضی در کنار اقدامات پیشگیرانه از منظر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در این بخش از شهر زنجان می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
73
لینک کوتاه:
magiran.com/p1081665 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!