نگرشی نو در گونه شناسی بحران

نویسنده:
چکیده:
بحران ها و چگونگی مقابله با آن ها همواره به عنوان یکی از دلمشغولی های مهم انسان متمدن مطرح بوده است. از دوران کهن که فجایع و رخداد های مرگبار طبیعی چون زلزله سیل و یا رویداهایی تاسف بار با منشا انسانی مانند جنگ ها و درگیری های خانمانسوز در عرصه حیات بشر رخ می نمود تا به امروز که در عصر پیشرفت های شگرف علمی همچنان حوادث متاثر کننده و غیر قابل بازگشت طبیعی و انسانی به عنوان «بحران» فراروی جهانیان قرار دارد، اندیشمندان و مدیران سیاسی و اجتماعی در صدد چاره جویی و مقابله با آن بوده اند.
نوشتار حاضر با نگاهی به مفهوم بحران و پس از برشمردن شیوه های سنتی تقسیم بندی آن در صدد است رهیافتی جدید برای مقابله با بحران های عصر حاضر را که متناسب با پیچیدگی های زندگی امروز بشر است ارائه دهد. این مهم با عنوان نگرشی نو به گونه شناسی بحران مطرح شده است و در آن بحران های فراروی انسان به چهار گونه بحران های متعارف، غیرمنتظره، سرکش و دیر مهار و بنیادین طبقه بندی شده اند.
در این میان بحران های بنیادین به عنوان پیچیده ترین بحران های فراروی بشر که مختص انسان عصر حاضر است برای نخستین بار ارائه شده است.
این نوشتار که بر گرفته از منابع به روز گونه شناسی بحران است، در تعریف مفهوم گونه های چهارگانه بحران درصدد است مثال هایی را که منطبق با مسایل روز کشور عزیزمان باشد ارائه دهد. نوشتار حاضر در عین حال راه های مقابله یا کاستن از خسارت ها و عوارض گونه های چهار گانه بحران ها نیز ارائه می کند و بر اهمیت عنصر مطالعه و پژوهش در خصوص راه های کاستن از خسارات بحران یا جلوگیری از وقوع برخی از موارد آن (با منشا انسانی)، همچنین آمادگی و سرعت عمل مقابله با بحران های پیچیده تاکید می گذارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
161
لینک کوتاه:
magiran.com/p1081683 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!