تاثیر رفلکس آکوستیک بر ثبت مهار دگرطرفی گسیل های صوتی گذرا

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
آزمون مهار دگرطرفی گسیل های صوتی گوش سیستم وابران شنوایی را ارزیابی می کند. در این آزمون رفلکس آکوستیک یک عامل مداخله گر مهم محسوب می شود. امروزه کاربرد این آزمون به ویژه در کودکان مشکوک به اختلال پردازش شنوایی مرکزی رو به افزایش است بنابراین باید میزان تاثیر این عامل مداخله گر بر مهار دگرطرفی گسیل های صوتی گوش روشن باشد. هدف این پژوهش بررسی اثر فعال شدن رفلکس آکوستیک بر مهار دگرطرفی گسیل های صوتی گذرای گوش بود.
روش بررسی
این بررسی روی 39 فرد هنجار 18 تا 26 ساله با میانگین سنی 17/22 و انحراف معیار 34/2 از هر دو جنس صورت گرفت. در این پژوهش، از آزمون تعیین میزان کاهش بین گوشی، رفلکس آکوستیک، گسیل های صوتی گذرای گوش و مهار دگرطرفی آنها استفاده شد.
یافته ها
دامنه گسیل های صوتی گذرای گوش در زنان و میزان مهار در مردان به صورت معنی داری بیشتر بود(p=0/01). حداکثر میزان مهار قبل از فعالیت رفلکس در 2000 تا 3000 هرتز بود و با فعال شدن آن ضمن افزایش قابل توجه در تمامی باندهای فرکانسی(p=0/01)، حداکثر مهار در 500 تا 1000 هرتز رخ داد.
نتیجه گیری
طبق نتایج پژوهش حاضر دامنه گسیل های صوتی گذرای گوش در زنان و میزان مهار دگرطرفی در مردان بزرگ تر بود. با ارائه مهارکننده دگرطرفی در سطوح شدت مختلف، مهار دگرطرفی گسیل ها همواره رخ می داد. افزایش شدت مهارکننده دگرطرفی باعث افزایش میزان مهار دگرطرفی می شد. با فعال شدن رفلکس عضله رکابی، میزان مهار به صورت معنی داری افزایش یافته و باند رخداد حداکثر مهار به فرکانس های پایین تر تغییر می کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 17
لینک کوتاه:
magiran.com/p1085897 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!