ناشنوایی تکیه در گویشوران فارسی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
هدف از انجام این مطالعه، بررسی حساسیت درکی شنوندگان بومی فارسی، زبانی دارای تکیه قابل پیش بینی، نسبت به سرنخ های آکوستیکی تکیه است. این پژوهش براساس الگوی شناختی ناشنوایی تکیه طراحی شده است که مطابق آن، هر قدر جایگاه تکیه در یک زبان، بیشتر قابل پیش بینی باشد، گویشور بومی آن زبان، دارای حساسیت درکی ضعیف تری نسبت به ویژگی های تکیه خواهد بود.
روش بررسی
در این آزمون، نوع خاصی از آزمون درکی تطبیق به کار رفت که در آن 35 گویشور فارسی در قالب سه گروه متمایز براساس زمینه زبانی، باید محرک های مصنوعی پخش شده را، به صورت رایانه ای، شبیه سازی می کردند. در کنار بررسی عملکرد فارسی زبانان در درک تکیه، تاثیر دانش آواشناسی و قرار گرفتن در محیط زبان انگلیسی بر حساسیت درکی آنها نیز مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته ها
در یافته های این پژوهش مشخص شد که حساسیت کلی فارسی زبانان نسبت به تکیه ضعیف است. با این حال قرار گرفتن آنها در محیط زبانی انگلیسی، تاثیر چشمگیری در میزان حساسیت آنها به تکیه در پی داشت(p<0/0001)؛ در حالی که دانش آواشناسی تاثیری در عملکرد درکی گویشوران نداشت. همچنین از بین سه همبسته، بیش از همه، در تشخیص دیرش، میان فارسی زبانان مشکل وجود داشت(p=0/0001) و از لحاظ آماری تفاوتی میان درک سرنخ فرکانس پایه و شدت مشاهده نشد.
نتیجه گیری
گویشوران زبان فارسی عملکرد ضعیفی در درک تکیه دارند و چنین نتیجه ای با پیش بینی الگوی ناشنوایی تکیه در مورد ناشنوایی تکیه گویشوران زبان های دارای تکیه ثابت سازگار است.
زبان:
فارسی
صفحات:
86 تا 102
لینک کوتاه:
magiran.com/p1085937 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!