مقایسه ی اثر مصرف مکمل کلسیم و شیر کم چربی بر اجزای سندروم متابولیک در زنان دارای اضافه وزن یا چاق

پیام:
چکیده:
مقدمه
در پژوهش های پیشین پیشنهاد شده رژیم های غذایی پر کلسیم سبب بهبود پروفایل چربی، فشار خون بالا و مقاومت انسولینی می گردند. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر مصرف شیر کم چربی و مکمل کلسیم بر اجزای سندروم متابولیک در زنان دارای اضافه وزن یا چاق انجام گرفت.
مواد و روش ها
در پژوهش بالینی حاضر 75 زن غیر یائسه دارای اضافه وزن یا چاق، برای 8 هفته به طور تصادفی به یکی از سه گروه زیر اختصاص یافتند: 1) گروه کنترل 2) گروه دریافت کننده ی مکمل کلسیم (800 میلی گرم در روز کربنات کلسیم) 3) گروه دریافت کننده ی شیر کم چربی (3 سروینگ در روز). انرژی دریافت شده در هر 3 گروه 500 کیلو کالری کمتر از مقدار مورد نیاز روزانه بود. در ابتدا و انتهای پژوهش دور کمر، فشار خون و سطح گلوکز ناشتا، تری گلیسرید و کلسترول HDL در سرم اندازه گیری شد.
یافته ها
پس از 8 هفته دور کمر، گلوکز ناشتا و کلسترول HDL در هر سه گروه کاهش یافت (001/0P<)، اما کاهش معنی داری در سطح تری گلیسرید و فشار خون مشاهده نشد. کاهش دور کمر در گروه شیر به طور معنی داری از گروه کنترل بیشتر بود (008/0=P)، هم چنین کاهش سطح کلسترول HDL در گروه کلسیم و شیر کمتر از گروه کنترل بود (به ترتیب023/0P= و 019/0P=).
نتیجه گیری
مصرف مکمل کلسیم یا شیر بر دور کمر و کلسترول HDL اثر دارد، اما بر دیگر اجزای سندروم متابولیک تاثیری ندارد. بنابراین، افزایش مصرف کلسیم می تواند موجب بهبود برخی از عوارض سندروم متابولیک گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
430 تا 436
لینک کوتاه:
magiran.com/p1088332 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!