شیوع چاقی و برخی از عوامل مرتبط با آن در زنان 50-30 ساله ی شهرستان نیشابور با تاکید بر فعالیت بدنی

پیام:
چکیده:
مقدمه
چاقی یکی از مشکلات بهداشتی و هم چنین عامل خطرساز برخی بیماری ها است. گزارش های مختلفی از میزان شیوع چاقی در ایران منتشر شده، اما تاکنون برآورد دقیقی از میزان چاقی در زنان با تاکید بر فعالیت بدنی گزارش نشده است. پژوهش حاضر به منظور تعیین شیوع چاقی در زنان 50-30 ساله ی شهرستان نیشابور با تاکید بر فعالیت بدنی انجام شد.
مواد و روش ها
پژوهش مقطعی حاضر از نوع توصیفی تحلیلی بود که در سال 1390 روی 381 نفر از زنان شهرستان نیشابور انجام شد. در این پژوهش برای گردآوری داده ها از دو پرسش نامه شامل یک پرسش نامه ی پژوهش گر ساخته مشتمل بر 55 سوال در پنج بخش ویژگی های فردی، اقتصادی و اجتماعی، وضعیت تغذیه ای، باروری و آمارنگاری و دیگری پرسش نامه ی فعالیت بدنی عادتی بک استفاده شد. آمار توصیفی، آزمون آماری آنوا و انواع مختلف ضریب های همبستگی برای تحلیل یافته ها مورد استفاده قرار گرفت.
یافته ها
یافته های پژوهش حاضر نشان داد میزان شیوع چاقی در زنان نیشابوری %4/30، اضافه وزن %5/45 و چاقی شکمی%2/93 بود. به علاوه، نشان داده شد هرچه سن اولین قاعدگی پایین تر باشد، نمایه ی توده ی بدن زنان بالاتر است) 005/0P=). هم چنین امتیاز شاخص فعالیت بدنی حین کار و ورزش در زنان لاغر نسبت به سایر گروه ها بیشتر بود.
نتیجه گیری
با توجه به شیوع بالای چاقی در شهرستان نیشابور، مسئولین و ارگان های مربوط باید پیرامون اصلاح سبک زندگی، شامل وضعیت تغذیه ای و فعالیت بدنی زنان چاره ای بیندیشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
472 تا 478
لینک کوتاه:
magiran.com/p1088371 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!