مقایسه ی نمایه ی قند خون دو نوع عسل ایرانی با نسبت فروکتوز به گلوکز متفاوت

پیام:
چکیده:
مقدمه
پژوهش ها نشان داده اند نمایه ی قند خون عسل به نوع گیاه و نسبت فروکتوز به گلوکز آن بستگی دارد. نمایه ی قند خون عسل های ایرانی به جز یک مورد مشخص نشده، بنابراین در این پژوهش نمایه ی قند خون دو نوع عسل ایرانی، که از نظر منشا گیاهی و ترکیب شیمیایی متفاوت بودند، تعیین و تغییرات قند خون پس از خوردن آن ها مقایسه گردید.
مواد و روش ها
10 فرد سالم با میانگین سنی 7/2±28 و میانگین نمایه ی توده ی بدن 6/2±3/24 کیلوگرم بر مترمربع در پژوهش حاضر شرکت داشتند. افراد در 3 روز مختلف پس از 10 ساعت روزه داری به آزمایشگاه مراجعه نموده و قند خون آن ها در مدت 2 ساعت پس از خوردن محلول گلوکز یا محلول هر یک از عسل های آویشن بوشهر و شبدر خرم آباد اندازه گیری شد. مساحت افزایش یافته ی زیر منحنی قند خون (IAUC) با استفاده از فرمول ذوزنقه ای و با کسر مقادیر ناشتا محاسبه شد. داده ها با استفاده از آنووا و آزمون مقادیر تکراری با نرم افزار آماری SPSS نسخه ی 17 تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
نمایه ی قند خون عسل آویشن و عسل شبدر به ترتیب 9/65 و 9/64 تعیین گردید. بین مساحت افزایش یافته ی زیر منحنی قند خون پس از خوردن عسل آویشن (5/36±2/140 میلی مول بر دقیقه در لیتر) و شبدر (7/47±7/137 میلی مول بر دقیقه در لیتر) تفاوت معنی داری مشاهده نشد.
نتیجه گیری
عسل های آویشن بوشهر و شبدر خرم آباد نمایه ی قند خون مشابهی داشتند. هم چنین، منبع گیاهی و نسبت فروکتوز به گلوکز تاثیری بر نمایه ی قند خون آن ها نداشت.
واژه های کلیدی: نمایه ی قند خون، عسل، قند خون،
زبان:
فارسی
صفحات:
479 تا 483
لینک کوتاه:
magiran.com/p1088375 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!