سازوکارهای اثرات ضد چاقی پپتید D-Lys3- GHRP-6، آنتاگونیست گیرنده ی GHSR در موش های صحرایی

پیام:
چکیده:
مقدمه
نورون های نوروپپتیدY (NPY) گیرنده ی سکروتاکوک هورمون رشد (GHSR-Ia) را بیان می کنند. گرسنگی یا تزریق گرلین از راه اتصال به گیرنده ی GHSR-Ia و افزایش بیان NPY سبب افزایش دریافت غذا می شود. پپتید D-Lys3- GHRP-6 آنتاگونیست گیرنده ی GHSR-Ia است و سبب کاهش اشتها و وزن بدن می شود. هدف پژوهش حاضر، بررسی سازوکار مولکولی اثرات ضد اشتهایی D-Lys3- GHRP-6 در موش های صحرایی با محرومیت غذایی است.
مواد و روش ها
15 موش صحرایی با محرومیت غذایی به ترتیب سالین یا D-Lys3- GHRP-6 (2 یا 20 نانومول(را دریافت کردند. میانگین دریافت غذا در یک ساعت بعد از تزریق اندازه گیری شد. میانگین غلظت پلاسمایی گرلین با روش RIA تعیین شد. میزان بیان ژن NPY در هیپوتالاموس با استفاده از روش نیمه کمی RT- PCR بررسی شد. 15 موش صحرایی در سه گروه روزانه دو بار سالین یا D-Lys3- GHRP-6 (2 یا 20 نانومول(را به مدت 9 روز دریافت کردند و وزن بدن در روزهای 1، 3، 7 و 10 تعیین شد.
یافته ها
محرومیت غذایی سبب افزایش معنی دار میانگین غلظت پلاسمایی گرلین، میانگین دریافت غذا و بیان NPY در مقایسه با موش های صحرایی سیر شد. دوز 2 نانومول از D-Lys3- GHRP-6 تغییر معنی داری در غلظت گرلین، دریافت غذا و بیان NPY در مقایسه با موش های صحرایی با محرومیت غذایی ایجاد نکرد، در حالی که دوز 20 نانومول غلظت گرلین، دریافت غذا و بیان NPY را در مقایسه با موش های صحرایی با محرومیت غذایی به طور معنی داری کاهش داد (05/0>P).
نتیجه گیری
D-Lys3- GHRP-6 احتمال دارد اثرات ضد اشتهایی خود را از راه تداخل با پپتیدهای دخیل در تنظیم هومئوستازی انرژی اعمال نماید و احتمال دارد این هدف امیدوارکننده ای برای درمان چاقی باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
484 تا 491
لینک کوتاه:
magiran.com/p1088386 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!