اثر عصاره ی شلغم بر قند و پروفایل لیپیدی در موش های صحرایی دیابتی شده با الوکسان

پیام:
چکیده:
مقدمه
شلغم با نام علمی Brassica napus از قدیم در طب سنتی برای کاهش قند خون به کار می ر فته است. از سوی دیگر شلغم اثر آنتی اکسیدانی دارد و بسیاری از گیاهانی که دارای خاصیت آنتی اکسیدانی هستند، در درمان بیماری دیابت موثر شناخته شده اند. بنابراین، در پژوهش حاضر اثر کاهش دهنده ی قند خون عصاره ی شغلم پخته و هم چنین تغییرات سوخت و سازی تری گلیسرید، کلسترول تام، کلسترول HDL و کلسترول LDL در موش های صحرایی دیابتی مورد بررسی قرار گرفته است.
مواد و روش ها
در پژوهش حاضر به صورت تجربی 40 سر موش صحرایی نر با وزن 250-200 گرم به 4 گروه ده تایی به صورت زیر تقسیم شدند: گروه شاهد (رژیم معمولی)، گروه کنترل دیابتی، گروه دیابتی دریافت کننده ی شلغم پخته و گروه دیابتی دریافت کننده ی گلی بن کلامید. موش ها با تزریق 120 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن آلوکسان مونوهیدرات در سه روز پی در پی دیابتی شدند. موش های گروه سوم روزانه به مدت 4 هفته، 16 میلی لیتر بر کیلوگرم وزن بدن عصاره ی شلغم، به صورت خوراکی دریافت کردند. سپس موش ها را بیهوش کرده و از تمام گروه ها خون گیری به عمل آمد و فاکتورهای مورد نظر بررسی و با نرم افزار SPSS و آزمون های آماری آنالیز واریانس مقایسه شدند.
یافته ها
یافته های به دست آمده از این بررسی نشان داد عصاره ی شلغم پخته میزان سرمی گلوکز، تری گلیسرید، کلسترول و کلسترول LDL را در موش های دیابتی در مقایسه با گروه کنترل دیابتی به طور معنی داری کاهش، و میزان کلسترول HDL را افزایش داد (05/0P<).
نتیجه گیری
یافته های پژوهش حاضر نشان داد عصاره ی شلغم پخته در درمان بیماری دیابت موثر بوده و می تواند قند و چربی خون در موش های دیابتی را کاهش دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
492 تا 497
لینک کوتاه:
magiran.com/p1088394 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!