بررسی سطح آنتی بادی هپاتیت ب و عوامل موثر در تغییرات آن در پرستاران

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
ویروس هپاتیت B عامل ایجاد هپاتیت حاد و مزمن، سیروز کبدی و کارسینوم هپاتوسلولار است. آلودگی به ویروس یکی از شایع ترین عفونتهای ویروسی و الویت های مهم بهداشتی در جهان محسوب می شود. یکی از گروه های در معرض خطر پرستاران می باشند، اندازه گیری تیتر آنتی بادی این ویروس می تواند در شرایط ضروری برای انجام اقدامات پیشگیرانه یا درمانی موثر باشد. این تحقیق به منظور تعیین سطح آنتی بادی هپاتیت B و عوامل موثر در تغیرات آن در پرستاران انجام شد.
روش ها
در این مطالعه توصیفی- تحلیلی که در بین 283 نفر از پرستاران شاغل در مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) تهران در سال 1389 انجام شد، نمونه گیری به صورت در دسترس انتخاب و مشخصات دموگرافیکی هر فرد در هنگام خون گیری اخذ شده و سپس تیتر آنتی بادی با روش ایمونواسی در محیط جامد و به کمک آنزیم نشاندار (الیزا) مورد ارزیابی قرار گرفت. تیتر در سه سطح نامناسب (کمتر از 10MIu/ML)، سطح محافظت کننده (مساوی یا بیشتر از 10MIu/ML و کمتر از 100) و سطح خوب (بیشتر از 100 MIu/ML) در نظر گرفته شد. اطلاعات پس از جمع آوری با SPSS 14 و آزمون آماری توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت و سطح معنی داری اختلاف ها روی (05/0< P) قرار داده شد.
یافته ها
در بررسی از 283 نفر، میانگین سنی آنها 1/ 7±36 سال بود، 219 نفر(30/77%) مونث و میزان تحصیلات 271 نفر (12/96%) لیسانس و 240نفر (81/84 %) غیر سیگاری بود. 49 نفر (13/17%) دارای سطح نامناسب، 105 نفر (10/37%) دارای سطح محافظت کننده و 129 نفر (58/ 45%) دارای سطح خوب آنتی بادی بودند. بین سن و وضعیت سیگار با سطح آنتی بادی ارتباط معنی داری وجود داشت (003/0=P).
نتیجه گیری
افراد با دوره واکسیناسیون ناقص و با تیتر کمتر از MIu/ML10 جزو گروه های آسیب پذیر در برابر هپاتیت B محسوب می شوند، مهمترین اقدام شناسایی افراد حساس و مستعد و انجام واکسیناسیون می باشد تا از ابتلا آنان پیشگیری به عمل آید و علاوه بر آن در مورد عوامل موثر در تغیرات سطح آنتی بادی در افراد مستعد، آموزش لازم داده شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
36
لینک کوتاه:
magiran.com/p1088482 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!